Entinen erikoiskouluttaja arvioi Karhuryhmällä ja rajaviranomaisilla olleen selkeät ja hyvin harjoitellut konseptit, kun alus otettiin helikopterien avulla haltuun.
Pitkän uran ammattisotilaana tehneen Seppo Mustaluodon mukaan Suomi otti alukseen haltuun ilmasta ensimmäistä kertaa tositilanteessa, kun se laskeutui Eagle S -tankkerille.
Seppo Mustaluoto on nykyisin kirjailija, mutta pohjaa Suomen turvallisuusviranomaisten toiminnan arvioinnille antaa se, että hän on entinen Rajavartiolaitoksen erikoisjoukkotoiminnan kouluttaja ja rajakapteeni (evp.).
Mediatietojen mukaan Eagle S -rahtilaivalle laskeuduttiin kahdesta helikopterista, joista yksi oli Puolustusvoimien ja yksi Rajavartiolaitoksen.
Entisen kouluttajan mukaan viranomaiset ovat harjoitelleet huolella ja nyt opit on pantu täytäntöön.
– Käsitykseni on, että nyt on ensimmäisiä kertaa Suomessa laskeuduttu helikopterista alukselle niin sanotussa kovassa tilanteessa. Kopterista kohdealukseen on laskeuduttu köydellä eli niin sanotulla fast ropella ja otettu se [alus] haltuun. Tämä on viranomaisten erikoisjoukkojen paljon harjoittelema taktiikka ja tekniikka.
Mustaluoto korostaa, että hänen tietonsa Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon kuuluvan öljyaluksen haltuunotosta perustuvat mediatietoihin ja päättelyyn. Hänen mukaansa Suomenlahdella voi kohdata monia vaaroja.
– Suomenlahdella ja Suomen lähiympäristössä on paljon aluksia ja uhkia. Vaarassa ovat kaasu-, sähkö- ja tietoliikenneyhteydet. Lisäksi on olemassa terrorismin uhka vaikkapa matkustaja-aluksilla.
”Tässä olisi pohdinnan paikka”
Suomen Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva saattoi tankkerin joulupäivänä alkuillasta Porkkalaan. Viranomaiset ohjasivat Eagle S -alusta neuvoin ja käskyin kansainväliseltä merialueelta Suomen aluevesille.
Kun alus on omilla aluevesillä, on siihen mahdollista nousta rikosepäilyn tutkimiseksi. Kansainvälisiltä vesillä viranomaiset eivät enää pääse aluksiin, vaikka kyseessä olisi rikosepäilyn tutkinta.
– Tässä olisi pohdinnan paikka. Millaisella toimivallalla alukset voidaan saattaa vastuuseen?
Viranomaiset olivat laivalle noustessaan mediatietojen mukaan aseistettuja. Mustaluoto sanoo, ettei ole mitenkään poikkeuksellista, että operaatiossa kannetaan asetta.
– Poliisit ja rajavartijat ovat virkatehtävissään aina aseistautuneita.
Viranomaisten pitää valmistautua kaikkeen mahdolliseen, kun alukselle noustaan.
Tässä tehtävässä käytettiin mediatietojen perusteella kahta helikopteria.
– Siitä voi jokainen suurin piirtein laskea, että kuinka paljon sinne on siinä vaiheessa viety ensiaallossa toimijoita kohdealukselle.
Mereltä alukselle nousua tuki vartiolaiva Turva. Turva toimii tällaisissa tilanteissa johto- ja tukialuksena.
– Rajavartiolaitoksen koulutus, kalusto ja lainsäädäntöuudistukset ovat osuneet nappiin tällaisiakin tilanteita ajatellen, Seppo Mustaluoto arvioi.
Katso myös: