Muun muassa Oulun ja Kajaanin sekä Oulun ja Laurilan välillä tehdään ratatöitä loppukesästä. Ylivieska-Iisalmen välin sähköisen liikennöinnin aloitusta kartoitetaan joulukuulle.
Pohjois-Suomessa tehdään loppukesän aikana vielä ratatöitä, joilla on vaikutusta junavuoroihin.
Muun muassa elokuussa Kajaanin ja Oulun, Suonenjoen ja Kajaanin sekä Vihannin ja Oulun välisillä rataosuuksilla vuoroja korvataan linja-autoilla elokuun aikana.
Lisäksi Oulun ja Keminmaassa sijaitsevan Laurilan välillä tehdään radan perusparannusta, jossa muun muassa uusitaan päällysrakennetta, korvataan tasoristeyksiä ja uusitaan siltoja.
Tämän vuoksi osa Oulun ja Rovaniemen välisistä arkivuoroista korvataan busseilla lokakuun alkupuolelle saakka. Vuoroja on korvattu jo kesäkuun loppupuolelta lähtien. Elo-syyskuussa vuoroja korvataan myös Rovaniemen ja Kemijärven välillä. Näiden lisäksi ratatöitä tehdään myös muualla Suomessa.
VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Mikko Linderoos sanoo, että pohjoisessa Suomessa on tehty kesän aikana useita pienempiä ratatöitä, minkä vuoksi vuoroja on korvattu linja-autoilla. Matka voi olla korvattu linja-autolla koko matkan tai osan matkasta.
– Vaikka ratatyöt aiheuttavat harmia niiden ollessa päällä, ovat ne kuitenkin perusedellytys sille, että pystymme liikennöimään ja pysymään aikataulussa, Linderoos toteaa.
Ylivieskan ja Iisalmen välisen rataosuuden sähköistys taas valmistui jo viime talvena. VR kartoittaa mahdollisuutta aloittaa sähköinen liikennöinti kyseisellä välillä tämän vuoden joulukuussa.
Väylävirastolla hyvin rahoitusta ratatöihin
Väyläviraston Itä- ja Pohjois-Suomen ja ratatyöprojektien toteutuksesta vastaava osastonhoitaja Miia Karin mukaan Väylävirastolla on ollut hyvin käytettävissä rahoitusta viime vuosina rataverkon kehittämiseen.
– Olemme viimeiset kolme kesää ja rakennuskautta pystyneet panostamaan hyvinkin paljon rataverkon kehittämiseen ja perusparantamiseen. Aiemmin rahoitus on ollut toisin päin, että on panostettu enemmän tieverkkoon, Kari toteaa.
Esimerkiksi Oulun ja Laurilan välinen vuonna 2023 alkanut perusparannushanke kestää useamman vuoden ajan.
Karin mukaan Väylävirasto suunnittelee noin 20–30 vuoden aikajänteellä Pohjois-Suomeen perusparannusprojekteja, riippuen rataverkoston kulumisesta.
Alueella rautatieinfrastruktuuri on kuitenkin Karin mukaan kokonaisuutena hyvällä mallilla.
– Hyvin pitkälti sama tilanne koko Suomen alueella. Pyrimme tasa-arvoisesti pitämään rataverkkoa liikennemäärien mukaisessa kunnossa.