tiistai, 8 lokakuun

Otkes tiedottaa, ettei selvityksensä perusteella näe tarvetta erilliselle turvallisuustutkinnalle elokuussa sattuneeseen onnettomuuteen liittyen.

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi selvityksen, joka koski tapausta, jossa ratatyöntekijä jäi junan alle ja kuoli.

GRK:n ratatyöntekijä ollut elokuussa töissä Tikkurilan asemalla. Kun hän käveli raiteen yli varsinaiseen työkohteeseensa, hän jäi IC28-junan alle ja kuoli saamiinsa vammoihin.

GRK on tehnyt kesän aikana Tikkurilassa sähkörata-, vaihteenlämmitys- ja valaistustöitä. Työtapaturma sattui yöllä 29. elokuuta 2024.

Urakoitsijan työmaatilat sosiaali- ja pukutiloineen oli sijoitettu radan länsipuolelle pysäköintialueelle. Ahtaalla asema-alueella työntekijät kulkivat tilojen kautta töihin tullessaan ja poistuessaan useita kertoja työvuoron aikana.

Otkes tiedottaa, ettei selvityksensä perusteella näe tarvetta erilliselle turvallisuustutkinnalle.

Otkes muistuttaa riskeistä

Otkes kuitenkin muistuttaa rautatiealaa riskeistä, jotka liittyvät liikenteen joukossa tehtävään työhön. Erityisesti riskialttiita kohtia ovat työalueille meno ja sieltä poistuminen liikennöityjen raiteiden ylitse.

Lisäksi työntekijän olisi hyvä tiedostaa koko ajan oma sijaintinsa ja tunnistaa turvallisen työskentelyalueen rajat.

Otkes pitää tehokkaita LED-työvaloja työturvallisuusmielessä erinomaisina, mutta samalla kirkas valaistus voi haitata havainnointia työalueelle ja -alueelta. Elokuun onnettomuudessa lähestyvän pikajunan kuljettaja havaitsi työntekijän liian myöhään. Työntekijä ei ehtinyt juosta enää alta pois, vaikka hän kuuli junan viheltimen äänen. Juna oli liian lähellä ja jarrutusmatka ei riittänyt.

Yöaikaan työskenteleminen vaatii tehokkaan valaistuksen ratatyökoneisiin. Tehokkaiden valaisimien valokeilassa olevia työntekijöitä on vaikea havaita kauempaa tietyistä kulmista, vaikka he käyttäisivät huomiovarusteita. Lisäksi työvalaisimet valaisevat myös suuntiin joissa ei työskennellä, mikä aiheuttaa häikäisyä paikkaa ohittavalle junaliikenteelle.

Kuolleen työntekijän ryhmällä ei ollut ratatyön turvallisuutta varmistavaa turvamiestä, jonka tehtävänä olisi ollut varoittaa ohittavasta junaliikenteestä. Otkes pitää turvamiesmenettelyä hyvänä varmistuksena.

Ratatyöntekijöiden varoittamiseksi ohittavasta junaliikenteestä on olemassa myös teknisiä laitteistoja, kuten ATWS eli Automatic Track Warning System -järjestelmiä, joita käytetään esimerkiksi Keski-Euroopan maissa.

Jaa.
Exit mobile version