maanantai, 23 syyskuun

Tuoremarjoista on tullut kauppojen valtavirtatuotteita. Myynnin kasvun taustalla on muun muassa kotimaisten marjojen pidempi satokausi.

Tuoreiden marjojen ympärivuotinen myynti on kasvanut huomattavasti Suomessa. Kuluttajien kiinnostuksen lisääntyminen näkyy kolmen suurimman vähittäiskaupan luvuissa.

Esimerkiksi S-ryhmässä tuoremarjojen myynti kasvoi vuodesta 2020 vuoteen 2023 noin neljänneksen.

Myös Lidl kertoo myynnin kasvaneen.

Keskolla myynti kiloissa on pysynyt samalla tasolla vuodesta 2019. Kappalemääräisesti myynti sen sijaan on kasvanut, koska ihmiset ostavat yhä useammin marjoja pienissä rasioissa.

Tiedot selviävät S-ryhmän, Keskon ja Lidlin vastauksista Ylen lähettämiin kysymyksiin.

Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori Ursula Schwab on asiasta positiivisesti yllättynyt.

Uuden pohjoismaisen ravitsemussuosituksen mukaan kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 500–800 grammaa päivässä. Määrä on sama myös kansallisessa suosituksessa, joka julkaistaan loppuvuodesta.

– Nyrkkisääntö on, että niitä olisi hyvä olla jossain muodossa jokaisella aterialla, Schwab sanoo.

Marja-alan kehitys näkyy kaupassa

Kuopiolaisen Citymarketin hevi-osaston vastaava Anja Järvi arvelee, että kuluttajien kiinnostus tuoreisiin marjoihin littyy suomalaisten haluun kuntoilla ja syödä terveellisesti.

– Puuro on ihan hitti. Myös maitorahkaa ja raejuustoa syödään paljon. Ne höystetään marjoilla, oli ne sitten ulkomaisia tai kotimaisia, Järvi kertoo.

Keskon mukaan marjatuotteista on tullut ympärivuotisia valtavirtatuotteita. Samaan aikaan suomalainen marjakausi on pidentynyt merkittävästi.

S-ryhmässä myynnin kasvun uskotaan johtuvan myös siitä, että kauppa on kehittänyt tuoremarjojen valikoimaa ja esillepanoa.

Lidlissä tuoretta marjaa on myyty ympäri vuoden noin kymmenen vuoden ajan. Ketjun mukaan hyvän menekin taustalla on viljely-, säilytys- ja kuljetustekniikoiden kehittyminen.

Kesko: Inflaatio ei ole vaikuttanut myyntiin

Kaupan arjessa työtä tekevä Anja Järvi on huomannut asiakkaiden katsovan tuotteiden hintaa entistä tarkemmin. Esimerkiksi puolen kilon kalliimmat marjarasiat myyvät huonommin.

– Summalla ostaa jo leipää, maitoa ja makkaraa, hän toteaa.

Laajemmin Keskolta kuvataan tilannetta niin, ettei marjojen kysyntä ole viime vuosien kovasta inflaatiosta huolimatta taantunut. Marjamyynnin kasvu ei ole myöskään vähentänyt hedelmien myyntiä.

S-ryhmästä todetaan, etteivät kaikkein hintatietoisimmat asiakkaat korostu tuoremarjojen ostajina.

Marjan kuidut säilyvät, vaikka kuljetusmatkat ovat pitkät

Kaupparyhmien mukaan marjarasia on yleensä heräteostos. Kesällä asiakas valitsee useimmiten mansikoita ja talvella pensasmustikoita.

Talvella valikoimissa on pensasmustikoiden lisäksi vadelmia ja mansikoita. Marjat tulevat muun muassa Hollannista, Espanjasta, Perusta ja Etelä-Afrikasta.

Ursula Schwabin mukaan ulkomaisten marjojen pitkät kuljetusajat eivät vaikuta oleellisesti marjojen terveellisyyteen.

C-vitamiini ja folaatti ovat herkkiä vitamiineja, joiden osuudet pienenevät marjojen käsittelyssä ja niiden kolhiutuessa.

– Kuidut ja flavonoidiset yhdisteet eivät kuitenkaan katoa minnekään, Schwab kertoo.

Jaa.
Exit mobile version