keskiviikko, 13 marraskuun

Suomessa on tulevaisuudessa liikenteessä entistä enemmän iäkkäämpiä autoilijoita, kun suuret ikäluokat vanhenevat ja tarvitsevat erityisesti syrjäseudulla omaa autoa.

Seniorikuljettajien määrän kasvu on lisännyt tarvetta järjestää yli 65-vuotiaille tarkoitettuja ennakoivan ajon kursseja, joissa on huomioitu ikääntyvien kuljettajien ominaisuudet.

Suomessa suuret ikäluokat vanhenevat ja liikenteessä on entistä enemmän iäkkäämpiä autoilijoita. Traficomin tilastojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä yli 75-vuotiaita henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavia B-ajokortin haltijoita runsaat 340 000.

Paltamolainen Arja Keski-Liikala osallistui ikäihmisten ennakoivan ajon kurssille, jossa pohdittiin iän karttumisen tuomia muutoksia autoiluun. Hän tarvitsee autoa päivittäin. Koulutuksessa käytiin läpi muun muassa ajovauhdin vaikutuksia reagointiin.

– Itsekin heräsin miettimään omaa reagointikykyä ja niitä muutoksia mitä siinä on tapahtunut, sanoo syksyllä 70 vuotta täyttänyt Keski-Liikala.

Oman ajamisen analysointi on tärkeää

Liikenneturva järjestää vuosittain Suomessa useita ennakoivan ajon kursseja eri kohderyhmille, aina polkupyöräilijöistä moottorikelkkailijoihin sekä raskaan ajoneuvon kuljettajista ikäautoilijoihin. Senioreille tarkoitetussa EAK+65-koulutuksessa ikäautoilijat tarkastelivat omaa ajamistaan teoriassa.

– Kurssilaisilla oli kotitehtävä, johon listattiin nimettömänä oman ajamisen vahvuudet ja heikkoudet, kertoo koulutuksen vetäjänä toiminut liikenneopettaja Juhani Kemppainen.

Kouluttaja kävi kurssilaisten kanssa läpi läpi kyselyssä esiin tulleita heikkouksia ja keinoja niiden kompensoimiseen. Tällaisia olivat reaktionopeuden hidastumisen lisäksi tarkkaavaisuuden heikentyminen sekä hämärällä ja pimeällä ajamisen haasteellisuus.

Kaikkien heikkouksien kompensointiin on yksi ja sama neuvo: hidasta vauhtia, sillä silloin auto kulkee lyhyemmän matkan ja reagointiaikaa tulee lisää.

Taulukosta näet, miten nopeus vaikuttaa pysähtymismatkaan, joka koostuu reaktioajasta ja jarrutusmatkasta.

Pysähtymismatkat kuivalla tiellä:
Nopeus Pysähtymismatka
60 km/h 32 metriä
80 km/h 50 metriä
100 km/h 71 metriä

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vauhti kaksinkertaistuu, niin jarrutusmatka nelinkertaistuu. Talviolosuhteissa matkat ovat huomattavasti pidempiä.

Iän karttuminen lisää myös erilaisia sairauksia ja lääkitystä, jotka pitää huomioida liikenteeseen lähdettäessä. Ennen pidempiä ja omalla autolla tehtäviä matkoja kannattaa suunnitella niiden toteutusta.

– On hyvä miettiä, voidaanko kuljettajaa välillä vaihtaa ja pitää tavallista enemmän taukoja, sanoo Kemppainen.

Jaa.
Exit mobile version