tiistai, 15 lokakuun

Reilun kaupan banaanien myynti on muutamassa kuukaudessa suorastaan romahtanut Suomessa. Reilun kaupan banaaneja myydään nyt puolet vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Yksi merkittävä syy banaanien laskevalle myynnille on se, että S-ryhmä on lopettanut Reilun kaupan banaanien myynnin useimmissa myymälöissään.

S-ryhmä ilmoitti tammikuussa, että se aikoo uudistaa banaanivalikoimaansa. Käytännössä tämä näkyi niin, että yli 20 vuotta S-ryhmän myymälöiden valikoimaan kuuluneet Reilun kaupan banaanit katosivat kokonaan hyllyistä.

Helmikuun alussa Reilun kaupan banaanit tekivät paluun S-ryhmän valikoimiin, mutta vain noin joka kolmanteen myymälään.

Halvempi banaani korvaa reilun

S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo, että ratkaisun taustalla oli tarkka ostotilastoihin perustuva harkinta. Hänen mukaansa hinta on asiakkaille aiempaa tärkeämpi valintakriteeri.

– Haluamme tarjota ihmisille sitä mitä he haluavat ostaa. Jos emme siinä onnistu, syntyy turhaa ruokahävikkiä, eikä se ole kenenkään etu, Elomaa perustelee.

Banaaniuudistuksen myötä S-ryhmän kauppoihin ilmestyi tuttujen Chiquita-banaanien vierelle Coop-banaanibrändi, joka kilpailee nimenomaan hinnalla.

S-ryhmä tuo Reilun kaupan banaaneja Perusta. Tuoteryhmäjohtaja Veli-Matti Puhakan mukaan niiden saatavuudessa on viime vuosina S-ryhmällä ollut ongelmia.

– Sään ääri-ilmiöt ovat heikentäneet satoja ja logiistiikkaketjussa on ollut hankaluuksia. Ja kun Reilun kaupan banaanit tulevat meille vain Perusta, meillä on ollut vaikeuksia löytää niille vaihtoehtoista toimittajaa, Puhakka selittää.

Reilun kaupan yhdistyksen mukaan Reilun kaupan banaaneja tuotetaan Perun lisäksi myös muun muassa Kolumbiassa, Ecuadorissa, Dominikaanisessa tasavallassa, Meksikossa, Nicaraguassa ja Norsunluurannikolla.

Neljä viidestä S-ryhmän elintarvikemyymälästä tarjosi viime vuonna asiakkaille Reilun kaupan banaaneja. Nyt niitä on vain joka kolmannen S-kaupan hyllyillä. Kuva: Pasi Toivonen / Yle

Reilu banaani pysyy K-kaupoissa ja Lidlissä

K-ryhmä ja Lidl ovat onnistuneet siinä, mikä ei S-ryhmältä suju. Reilun kaupan banaaneja on tarjolla kummankin ketjun kaikissa myymälöissä ympäri Suomen.

Lidlissä joka neljäs myyty banaani on Reilun kaupan tai Reilun kaupan luomubanaani. Hevi-osaston päällikön Arttu Syrjäsen mukaan myyntikäyrä on koko ajan lievästi nouseva.

– Hintaero tavallisen banaanin ja Reilun kaupan banaanin välillä ei ole kovin suuri. Toivoisin yhä useamman huomaavan, että niitä ostamalla voi tehdä maailmasta vähän paremman, Syrjänen sanoo.

K-ryhmän osto- ja myyntipäällikkö Nanette Karttunen kertoo sähköpostitse, että K-kaupoissa Reilun kaupan banaanin myynti on kehittynyt tänä vuonna heikommin kuin muiden banaanien.

– Tällä hetkellä suunnitelmissamme ei kuitenkaan ole muuttaa Reilun kaupan banaanien saatavuutta K-ruokakaupoissa, Karttunen kirjoittaa.

Tämä grafiikka näyttää miten paljon Reilun kaupan banaaneja on myyty Suomessa vuodesta 2001 alkaen.

Reilun kaupan banaanien huippuvuosi oli 2019. Lidl antoi silloin Reilun kaupan yhdistykselle syntymäpäivälahjan ja myi vuoden ajan pelkästään Reilun kaupan banaaneja.

”Kaupan ei tulisi päättää kuluttajien puolesta”

Reilun kaupan banaaneja myyvät yritykset raportoivat myyntinsä Reilun kaupan yhdistykselle, joka pystyy siksi seuraamaan banaanien kokonaismyynnin kehitystä.

Yhdistyksen tilastoista käy ilmi, että Reilun kaupan banaanien myynnissä on tämän vuoden alkupuoliskolla tapahtunut historiallinen romahdus. Myynti on vähentynyt 48,1 prosenttia.

Reilun kaupan yhdistyksen toiminnanjohtajan Janne Sivosen mielestä on selvää, että kauppojen tekemät valikoimapäätökset vaikuttavat tuotteiden myynteihin.

– Toivon, etteivät kauppa ja teollisuus valitsisi kuluttajien puolesta, kuinka kunnianhimoista vastuullinen kuluttaminen on Suomessa. Jos Reilun kaupan tuotteita myydään vain harvoissa ja valituissa kaupoissa, se laskee väistämättä niiden kysyntää, Sivonen toteaa.

Reilun kaupan sertifikaatti takaa Janne Sivosen mukaan viljelijöille takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän.

Sivonen korostaa, että edes Reilun kaupan takuuhinta ei välttämättä riitä takaamaan viljelijöille ja heidän perheilleen riittävää toimeentuloa. Takuuhinta nostaa kyllä viljelijät kansainvälisesti määritellyn köyhyysrajan yli, mutta ei kuitenkaan kaikissa oloissa takaa niin sanottua elämiseen riittävää palkkaa.

– Esimerkiksi Kolumbiassa banaanitilojen työntekijöille pystytään maksamaan riittävästi. Mutta jos haluamme oikeasti olla reiluja, pitäisi takuuhinnan useimmiten olla selvästi nykyistä korkeampi.

Reilun kaupan sertifikaattiin ollaan tuomassa mukaan mahdollisuus maksaa sellainen hinta (living wage reference price), jonka avulla viljelijäperheet pystyisivät kattamaan kaikki kohtuulliset elinkustannuksensa. Hinta kuluttajalle olisi tietysti nykyistä korkeampi.

– Yhtälö on tässä markkinatilanteessa hankala, sillä halpa banaani on kaupoille sisäänheittotuote. Uskon silti, että vieläkin vastuullisemmalle banaanille olisi kysyntää, jos joku haluaisi erottautua kilpailijoistaan niiden avulla, Sivonen pohtii.

Miten voi saada reilut banaanit omaan S-myymäläänsä?

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kannustaa asiakkaita olemaan aloitteellisia, jos he haluavat Reiluja banaaneja omaan S-myymäläänsä.

– Kannattaa esittää toive. Jos kysyntää tulee paljon, niin voi olla, että Reilun kaupan banaani palaa isomminkin myymälöihin, Elomaa kannustaa.

Reilun kaupan yhdistyksen Janne Sivonen mielestä kuluttajilla pitäisi olla mahdollisuus valita vaihtoehdoista, jotka ovat tarjolla.

– On paljon vaadittu, että asiakas ryhtyisi kaupassa kysymään jotakin, mitä siellä ei ole.

Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella

Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen tuomo.bjorksten@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version