maanantai, 23 syyskuun

Vaurioituneen MV Rubyn tilanne on vaikea. Merioikeuden professori uskoo, että Tanskan päätös auttaa alusta on askel tilanteen ratkeamiseksi.

Pyry Dementjeff,

Kaisa Uusitalo

Vaurioituneen MV Ruby -rahtilaivan lasti vaikeuttaa aluksen tilannetta.

Tanskalta apua saaneen aluksen lastina on noin 20 000 tonnia ammoniumnitraattia. Ainetta käytetään lannoitteena maanviljelyssä, mutta se voi myös räjähtää tuhoisasti.

Suomen suurimman lannoitesataman Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Timo Rosendahl sanoo, ettei mikään ainetta kuljettava laiva pääse satamaan turvallisuusriskin vuoksi.

– Vastaus on yksiselitteisesti ei. Koska ammoniumnitraatilla on nämä vaaraominaisuudet mitkä sillä on, niin Haminan-Kotkan satamassa sitä ei käsitellä eikä sitä saa olla laivassa.

Haminan-Kotkan satama linjasi asiasta vuonna 2020 sen jälkeen, ku 2 750 tonnia samaa lannoitetta aiheutti räjähdyksen Libanonin Beirutissa.

Åbo Akademin merioikeuden professorin Henrik Ringbomin mukaan valtiot voivat evätä laivojen pääsyn satamiinsa.

Tällä hetkellä MV Rubyn määränpäänä on Liettua. Maa on sanonut, että alus pääsee korjattavaksi vain, jos se purkaa lastinsa muualle ennen satamaan saaapumista. Myös Norjan viranomaisten linjana on ollut jo useamman viikon ajan, ettei alusta päästetä Norjan satamiin.

Laivan lasti on normaali

Riskeistä huolimatta laivan lasti ei ole millään tavalla poikkeuksellinen.

Hamina-Kotkan sataman Rosendahlin mukaan ammoniumnitraatti on yleisesti käytetty lannoite maanviljelyssä. Professori Ringbomin mukaan sitä kuljetetaan meriteitse usein.

Myös laivan lastin koko on normaali. Tuote on Rosendahlin mukaan verrattain halpaa. Kun etäisyydet ovat pitkiä, suuret lastit ovat kustannustehokas vaihtoehto.

Helsingin yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian professori Mikko Ritala puolestaan kertoo, että lannoitekäyttöön tarkoitettuna ammoniumnitraattia stabilisoidaan, eli muokataan siten, ettei se räjähtäisi itsestään. Aine on Ritalan mukaan vaarallista, mutta laivan lastia hän ei pidä erityisen vaarallisena.

– Jos laiva on lastattu lannoiteammoniumnitraatilla, niin en olisi huolissani, ellei laiva syttyisi palamaan.

Askel oikeaan suuntaan

Tanska päätti viikonloppuna päästää aluksen kulkemaan salmiensa läpi tanskalaisluotsin auttamana. Professori Ringbom näkee, että Tanskan päätös päästää laiva Itämerelle on askel oikeaan suuntaan tilanteen ratkaisemiseksi.

– Se tarkoittaa, että Tanskan viranomaiset ovat tulleet päätökseen, että laiva lasteineen ei aiheuta niin suurta riskiä, ettei sitä voi päästää läpi.

Ringbomin mukaan aluksen pitää päästä paikkaan, missä lasti voitaisiin siirtää turvallisesti pois. Tämän jälkeen alus voisi jatkaa matkaansa korjaustelakalle. Vaihtoehtoisesti lastin purku ja korjaus voitaisiin tehdä myös samassa paikassa.

Lastin potentiaalisen riskin lisäksi asiaan vaikuttaa myös lastin alkuperämaa Venäjä.

– Ehkä tälläkin on oma vaikutuksensa siihen, että ihmiset miettivät, päästävätkö alusta satamaan.

Tanskan päätös sallia laivan läpipääsy kuitenkin osoittaa, että maa ei pidä riskiä liian suurena.

– Tanska näkee sen ymmärtääkseni aika tavallisena kuljetuksena.

Vaikka laivan eteneminen Tanskan salmista onkin hyvä asia, vielä täytyy ratkaista se, mihin alus sen jälkeen jatkaa. Ringbomin mielestä vaihtoehtona voisi olla, että laiva ensin purkaa lastin toisessa satamassa ja suuntaa sen jälkeen Liettuan korjaussatamalle.

– Yksi vaihtoehto on tietysti Kaliningrad, joka on samassa maassa mistä lasti alun perin tuli.

Jaa.
Exit mobile version