torstai, 20 maaliskuun

Ruotsin euroviisu­kappaleen suosio siivittää myös saunan mainetta maailmalla. Suomalais­yritykset haluavat ilmiöstä nostetta bisnekselle.

  • Riina Mäentausta
  • Kalle Pallonen

Ruotsin euroviisuedustajan sauna-aiheisen kappaleen Bara bada bastun suosio on lisännyt maailmalla kiinnostusta saunaan.

Keski-Suomessa 15 vuotta sitten perustettu yritysverkosto Sauna from Finland on saanut runsaasti yhteydenottoja sen jälkeen, kun vöyriläisyhtye KAJ voitti Ruotsin Euroviisukarsinnat.

Viesteissä kehotetaan verkostoa markkinoimaan suomalaista saunaa nyt toden teolla.

Toiminnanjohtaja Carita Harju kertoo, että verkoston yritykset aikovat esimerkiksi perustaa saunoja kisakatsomoiksi Ruotsiin, Suomeen ja Sveitsiin.

– Sauna on nyt kaikkien huulilla. Ajatus on, että saunotaan ja näytetään myös maailmalle, että se on osa meidän arkista elämää, hän sanoo.

Suunnitelmana on, että euroviisupäivänä voi saunoa erilaisissa paikoissa, muun muassa Helsingin Kauppatorilla, Tukholmassa ja Baselissa. Euroviisufinaali järjestetään Sveitsissä Baselin kaupungissa lauantaina 17. toukokuuta.

Videolla Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju ja Harvian markkinointi- ja brändijohtaja Päivi Juolahti kertovat, mitä mahdollisuuksia Ruotsin euroviisuedustajan esityksen suosio tarjoaa saunan markkinoimiseen:

Lisää sauna-alan yrityksiä jäseniksi

Sauna from Finland on yhdistys, jolla on 250 jäsenyritystä, joista neljännes on kansainvälisiä. Yhdistykseen voivat liittyä jäseniksi yritykset, joiden toimiala liittyy suomalaiseen saunaan.

Verkosto toimii maailmanlaajuisesti. Se markkinoi suomalaista saunaa ja haluaa edistää alan yritysten toimintaa.

Ruotsin viisuedustajan suosion vanavedessä yhdistykseen on viime päivinä liittynyt lisää jäseniä.

– Esimerkiksi eilen mukaan liittyi Portugalista suomalainen yritys, joka rakentaa sinne saunoja, Harju kertoo.

Saunomisen ilosanoma leviää

Muuramelaisen kiuas- ja saunavalmistaja Harvian tuotteista suurin osa menee vientiin muun muassa Yhdysvaltoihin ja Keski-Eurooppaan.

Yhtiön markkinointi- ja brändijohtaja Päivi Juolahden mukaan KAJ’n viisukappale vie saunomisen ilosanomaa maailmalle, mikä vaikuttaa myös Harviaan.

– Odotukset kohdistuvat nyt Keski-Eurooppaan, mutta on mielenkiintoista nähdä, leviääkö ilmiö Euroopasta eteenpäin, Juolahti sanoo.

Hän myöntää, ettei ole uskaltanut vielä edes kunnolla unelmoida siitä, mitä kappaleen maailmanlaajuinen suosio voisi tuoda tullessaan.

Huoli saunan menettämisestä

Sauna from Finland on yritysverkosto, mutta viime päivinä siihen ovat ottaneet yhteyttä yritysten lisäksi poikkeuksellisesti myös yksityishenkilöt.

Osa on ollut huolissaan siitä, että ruotsalaiset vievät saunan suomalaisilta.

Harjun mukaan huoleen ei ole aihetta.

– Sauna on suomen kielen kansainvälisesti levinnein sana. Sitä googlataan eniten, kun haetaan tietoa Suomesta, hän sanoo.

Linkistä voit katsoa dokumentin, jossa ihmiset kertovat suhteestaan saunaan:

Jaa.
Exit mobile version