lauantai, 2 marraskuun

Liikenneruuhkien sanotaan määrittelevän paikallisten elämää enemmän kuin päivän sää. Parin kilometrin matkaan menee pahimmillaan jopa tunti.

Vuoden 2028 kesäolympialaisten isäntäkaupunki Los Angeles aikoo tehdä kisoista ”autottomat”.

Pormestari Karen Bass esitteli kunnianhimoisen suunnitelman viikonloppuna.

Los Angeles on tunnettu autokulttuuristaan ja pahamaineisista liikenneruuhkistaan, joiden sanotaan määrittävän paikallisten elämää enemmän kuin päivän sää.

Autoilijat jumittavat Los Angelesin seudulla ruuhkissa keskimäärin 89 tuntia vuodessa. Luku on suurimpien joukossa koko maassa, kertoo vuoden 2023 luvut määritellyt INRIX-yhtiö.

Pahimmillaan parin kilometrin matkaan voi mennä yli tunti.

Kuinka ruuhkat selätetään?

Nyt kisaisännät kaavailevat, että yksityisautojen kulkua rajoitetaan kisojen ajaksi. Kisapaikoille kuljetaan pääosin julkisilla, ja liikenteen sujuvoittamiseksi lainataan noin 3 000 bussia ympäri maata.

Tämän lisäksi tehdään huomattavia investointeja kaupungin rautatie- ja bussijärjestelmien laajentamiseen.

Uudistusten hintalappu on mittava, arviolta jopa noin miljardi dollaria, kirjoittaa The Los Angeles Times.

Kaikkiaan kisajärjestäjät arvioivat, että olympialaiset maksavat noin seitsemän miljardia dollaria.

Los Angelesin kaupunkialueella asuu vajaa neljä miljoonaa ihmistä ja metropolialueella useita miljoonia lisää.

Monet ajavat päivittäin autolla töihin.

Pormestari Bass aikookin neuvotella suurimpien työnantajien kanssa työaikojen porrastamisesta. Myös etätöitä painotetaan.

Los Angelesissa julkisen liikenteen matkustajamäärät romahtivat pandemiavuosina, eikä käyttöaste ole palannut koronaa edeltävien vuosien tasolle, kirjoittaa The New York Times -lehti.

Tähän on monta syytä.

Julkisen liikenteen vuoroja ajetaan suhteellisen harvoin ja pysäkit sijaitsevat kaukana ihmisten kodeista. Julkisella liikkuminen on myös jopa kaksi kertaa autoilua hitaampaa.

Viime vuosina kaupungin kodittomien määrä on kasvanut. Ihmiset etsivät suojaa metrojunista ja busseista, mikä saa monet tuntemaan olonsa julkisessa liikenteessä turvattomaksi, lehti kirjoittaa.

Reuters, AFP

Jaa.
Exit mobile version