Hintojen nousu teki ihmisistä hintatietoisia, ja se näkyy ruokakaupassa.
S- ja K-ryhmä ovat molemmat tiedottaneet parin päivän sisällä alentavansa useiden tuotteiden hintoja.
– En pidä tätä mitenkään yllättävänä, kun inflaatio on viime vuoden aikana hellittänyt ja kaupparyhmittymillä on kova kilpailu kuluttajien euroista ja markkinaosuuksista, sanoo tutkimusjohtaja Sari Forsman-Hugg Pellervon taloustutkimus PTT:stä.
S-ryhmän kaikkien Xtra-tuotteiden hinta on laskenut keskimäärin viisi prosenttia. Lisäksi lähes 200 suositun merkkituotteen hintaa on laskettu.
Päivittäistavarakaupan johtajan Sampo Päällysahon mukaan alennuksista hyötyvät eniten ne asiakkaat, joiden taloustilanne on haastava.
S-ryhmän omien tutkimusten mukaan hinta on keskeisin ostoskäyttäytymistä ohjaava asia. Yli puolet asiakkaista joutuu miettimään ruoan hintaa, ja he ovat myös valmiita näkemään vaivaa löytääkseen edullisen vaihtoehdon. Yli kolmannes valitsee elintarvikkeista aina halvimman vaihtoehdon.
Myös Forsmann-Huggin mukaan hintojen nousu on tehnyt ihmisistä hintatietoisia.
– Hintojen alentamisella vastataan siihen tarpeeseen ja kysyntään, että pystytään tarjoamaan eri hintakategorioiden tuotteita.
K-ryhmä puolestaan kertoo alentaneensa yhteensä yli 1 200 tuotteen hintaa. Hintojen lasku kohdistuu noin 1 000 arjen merkkituotteeseen sekä noin 200 Pirkka-tuotteeseen.
Merkkituotteiden hintojen alennukset ovat keskimäärin 4–6 prosenttia, mutta enimmillään 15–20 prosenttia. Pirkka-tuotteiden hintojen alennukset ovat keskimäärin 9–12 prosenttia.
K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan Kesko ja K-kauppiaat investoivat hintaohjelmaan tänä vuonna lähes 50 miljoonaa euroa.
– On hyvä muistaa, että elintarvikkeiden tuotenimikkeiden lukumäärä on hyvin suuri isoissa marketeissa, joten näiden hintojen laskun perusteella ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että ruuan hinta nyt merkittävästi isossa kuvassa laskisi, PTT:n Forsmann-Hugg sanoo.
Ylen joulukuussa 2024 julkaisema ruokakone kertoo, että ruuan hintataso on asettunut noin 20 prosenttia korkeammalle tasolle verrattuna talveen 2022 ennen inflaation kiihtymistä.
Kun tämän huomioi, uudet hintojen alennukset ovat vain jonkinlaista tasoitusta parin vuoden aikana kehittyneeseen inflaatioon ja hintojen nousuun.
Myös Lidl kertoo Taloussanomien jutussa, että hintoja alennetaan jatkuvasti, mutta siitä ei kampanjoida erikseen.