Täyssähköauton ja polttomoottoriauton keskimääräinen hintaero on edelleen merkittävä.
Uusi polttomoottoriauto maksoi keskimäärin noin 31 000 euroa veroineen viime vuonna ja sähköauto 56 000 euroa Autoalan Keskusliiton (AKL) tietojen mukaan.
– Osittain hintaero selittyy sillä, että sähköautoissa on tarjolla enemmän isoja autoja ja bensapuolella löytyy edelleen pienempiä autoja, kertoo AKL:n toimitusjohtaja Tero Lausala.
Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä viime aikoina sekä eurooppalaisilta että aasialaisilta autonvalmistajilta on tullut markkinoille myös pienen kokoluokan sähköautoja, joiden hinnat jäävät reippaasti alle 30 000 tai 40 000 euron.
Lausala luettelee kolme syytä sähköautojen halpenemiselle.
– Yksi syy on akkuteknologian kehittyminen. Sen myötä akkujen valmistuskustannukset ja hinnat ovat puolittuneet tämän vuoden aikana Kiinassa. CATL ja BYD valmistavat valtaosan koko maailman sähköautojen akuista ja pitkälti myös eurooppalaiselle autoteollisuudelle.
– Toinen tekijä on se, että eurooppalaisilla autonvalmistajilla on vahva halu kehittää sähköautomalleja edullisiin kategorioihin, joissa aiemmin oli lähinnä polttomoottoriautoja. Pienten sähköautojen kysyntään uskotaan, koska niillä ajetaan pääsääntöisesti kaupunkien sisällä, jolloin akun pienempi toimintasäde riittää. Pienet sähköautot ovat myös kakkosautoina monissa talouksissa.
– Kolmas tekijä on ensi vuoden alussa voimaan astuva tiukennettu EU:n päästöraja-asetus autonvalmistajille.
EU pyrkii liikenteen päästöttömyyteen vuoteen 2035 mennessä. Käytännössä tämä estää polttomoottoriautojen valmistamisen ja myynnin EU:n alueella.
Muutos tapahtuu porrastetusti. Tämän vuoden loppuun saakka sallittu valmistajakohtainen keskimääräinen hiilidioksidipäästö henkilöautoille on vielä 118 grammaa kilometriä kohden AKL:n mukaan. Tammikuussa 2025 päästöraja kiristyy alle 94 grammaan. Vuonna 2030 päästöraja on 49,5 grammaa.
Asetuksen rikkomisesta voi seurata miljardien sakot autonvalmistajille.
Polttomoottoriautoihin kohdistuu hintapaineita
Uutistoimisto Reutersin mukaan yli viidenneksen ensi vuonna myytävistä uusista autoista pitäisi olla sähköautoja, jotta yhtiöt välttyisivät sakoilta. Tällä hetkellä vain reilu kymmenesosa ensirekisteröinneistä on sähköautoja. Nykyisillä myyntimäärillä autonvalmistajat joutuisivat maksamaan yhteensä noin 15 miljardin euron sakot ensi vuonna, kun päästöraja tiukentuu.
Volkswagen, Stellantis ja Renault ovat nostaneet joidenkin polttomoottoriautojen hintoja Euroopassa useilla sadoilla euroilla parin viime kuukauden aikana, jotta sähköautot olisivat houkuttelevampi valinta asiakkaille.
Auto Bassadonen toimitusjohtajan Tomi Oravan mukaan polttomoottoriautojen hinnankorotuspaineet näkyvät Suomessa ensi vuoden puolella.
– Tämä on mutkikas tilanne, kun tehtailla on päästörajoitukset, mutta asiakkailla ei ole velvollisuutta ostaa sähköautoa, niin nyt eletään tämmöisessä välivaiheessa.
Orava kertoo, että hinnat nousevat etenkin isopäästöisissä polttomoottoriautoissa.
– Noin 1 500 kiloa ja sitä painavammissa maastureissa päästöt nousevat yli sadan gramman ihan heittämällä.
Autotuojat ja -teollisuus (AT) yhdistyksen toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan eurooppalaiset autonvalmistajat ovat huolissaan kilpailukyvystään suhteessa Kiinaan ja Yhdysvaltoihin.
Useat EU-maat ovat myös luopuneet sähköauton hankintatuista. Suomi lopetti tuen maksamisen henkilöautoista vuoden 2022 lopussa. Moni teki tilauksen juuri sitä ennen, mikä näkyy ensirekisteröintien kohonneena määränä vielä vuoden 2023 tilastossa, jolloin nämä autot otettiin käyttöön. Viime vuonna lähes 34 prosenttia ensirekisteröinneistä oli sähköautoja.
Tämän vuoden marraskuuhun yltävässä tilastossa sähköautojen osuus on tippunut jo noin viisi prosenttiyksikköä ja jää alle 29 prosenttiin.
Ensi vuonna autokauppa piristynee
Heikon taloustilanteen vuoksi uusien autojen ensirekisteröinnit jäävät tänä vuonna Suomessa historiallisen heikolle tasolle eli noin 73 000 autoon. Uusien autojen kauppa kävi näin heikosti viimeksi lama-aikana 90-luvun puolivälissä.
Kallio kertoo viime vuosien nihkeään autokauppaan viisi syytä: korona, komponenttipula, taantuma, korkojen nousu.
Ensi vuonna tilanteen pitäisi kuitenkin piristyä, sillä uusien autojen asiakastilauksia on nyt loppuvuodesta 14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Nämä tilaukset realisoituvat muutaman kuukauden kuluttua ja näkyvät ensi vuoden saldossa.
Auto Bassadonen Tomi Oravan mukaan korkotason lasku näkyy jo positiivisesti autokaupassa.
AT ja AKL odottavat, että ensi vuonna uusia autoja rekisteröidään kaikkiaan noin 80 000 kappaletta eli 7 000 enemmän kuin tänä vuonna.
– Aallonpohja on ohitettu, AKL:n Tero Lausala sanoo.
Hän ennakoi, että ensi vuoden ensirekisteröinneistä noin 40 prosenttia on sähköautoja.