perjantai, 22 marraskuun

Osa moottorikelkkojen vähittäismyyjistä uskoo, että sähkökelkoille on kysyntää. Toisten mielestä kysyntää ei ole vielä lainkaan.

Katso videolta, mitä mieltä kelkkakauppias ja kelkanvalmistaja ovat sähkökelkkojen markkinoista.

Markkinoille on tullut jo pieni erä sähkökäyttöisiä moottorikelkkoja. Suomessa yksittäisten vähittäiskauppojen sähkökelkkojen myynti lasketaan kuitenkin toistaiseksi ainoastaan kymmenissä kappaleissa.

Alalla on silti luottamusta siihen, että sähkökelkat ovat tulossa markkinoille isommassakin määrin.

Esimerkiksi rovaniemeläinen kelkkakauppias Ilkka Korteniemi sanoo, että sähkökelkoille olisi käyttöä esimerkiksi hiihtokeskuksissa ja matkailuohjelmapalveluissa sekä monilla harrastelijoilla.

– Meillä on paljon sellaisia kuluttajia, jotka käyttävät kelkkaansa säännöllisesti huollossa ja mittariin on vuodessa tullut mittariin 300–400 kilometriä. Sellaiselle käyttäjälle sähkökelkka on vallan mainio ratkaisu, Korteniemi sanoo.

Moottorikelkkakauppias Ilkka Korteniemi odottaa innokkaana sähkökelkkoja myyntiin. Kuva: Jyri Tynkkynen / Yle

Korteniemi uskoo, että sähkökelkkojen kysyntä ja sitä kautta myös myynti kasvaa tulevaisuudessa.

– Kyllähän se on varmasti yksi vaihtoehto, mikä tulee kasvamaan markkinoilla. On kuitenkin mahdotonta heittää arviota siitä, miten nopeasti, kun itsekin olen kuitenkin uuden asian äärellä. Mutta kyllä minä tuotteeseen uskon.

Kaikki eivät jaa positiivista näkemystä

Sen sijaan toisessa rovaniemeläisessä kelkkakaupassa myymäläpäällikkö Tapio Kiiskinen sanoo, että ainakaan Tarvikekeskuksessa ei ole ollut käytännössä lainkaan kysyntää sähkökelkoille.

– Kyllähän se päämarkkina on matkailun puolella. Ehkä pienissä määrin voisi olla tilausta leveätelaiselle työkelkalle, jolla ajetaan lyhyitä siirtymiä, Kiiskinen sanoo.

Kiiskisen mukaan sähkökelkkojen suurimmat ongelmat lienevät tällä hetkellä laitteiden vähäinen tarjonta, nykytekniikan rajoitteet käyttösäteen suhteen, perinteet ja ennakkoluulot sekä hinta.

Pääjohtaja: Polttomoottorikelkkoja ei syrjäytetä vielä pitkään aikaan

BRP-konsernilla on ollut kelkkatehdas Rovaniemellä pitkään. Konsernin pääjohtaja José Boisjoli sanoo, että sähköistys on iso trendi autoteollisuudessa, mutta se on tulossa myös kaikkien muidenkin ajoneuvojen valmistukseen.

BRP valmistaa moottorikelkkojen lisäksi paljon muitakin erilaisia pienikokoisia ajoneuvoja maantie-, maasto- ja vesiliikennekäyttöön. Boisjoli kuitenkin korostaa, että yhtiö aikoo vielä panostaa myös polttomoottoreiden kehitykseen.

Boisjolin mukaan voi kestää vielä kymmeniä vuosia ennen kuin kaikki BRP:n tuotteet ovat sähkökäyttöisiä. Toistaiseksi on epäselvää, että millä aikataululla sähkökelkat voisivat syrjäyttää perinteiset polttomoottorikelkat.

– Sähköistys on ollut iso trendi autoteollisuudessa, ja mekin sähköistämme osan malleista tuotannossamme. Kestää kauan, ehkä 20 vuotta tai jopa 40 vuotta, ennen kuin sähkömoottorit syrjäyttävät polttomoottorit kokonaan.

BRP aloitti oman sähkökelkkahankkeen jo ennen koronaa

Katso video sähkökelkkojen alkutaipaleesta vuodelta 2022.
Jaa.
Exit mobile version