Kuluttajan tulee tarkistaa, tarvitseeko hänen liikkumisvälineensä liikennevakuutuksen jatkossa. Esimerkiksi joihinkin skoottereihin sellainen on hankittava. Taustalla on lakimuutos.
Monet sähköiset liikkumisvälineet tarvitsevat oman vakuutuksen kesäkuun alusta alkaen, jolloin liikennevakuutuslaki muuttuu.
Vakuutus tulee hankkia sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kiloa tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa.
Kaikki vuokrasähköpotkulaudat kuuluvat vakuutuksen piiriin. Lakimuutos koskee kuitenkin myös tuhansia yksityiskäytössä olevia liikkumisvälineitä.
– Kuluttajan itsensä tulee selvittää, onko laitteella vakuuttamisvelvollisuus, sanoo johtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta.
Vakuutus tarvitaan esimerkiksi liikuntarajoitteisen käyttämille senioriskoottereille sekä nuorison ja ruokalähettien suosiossa oleville sähköskoottereille. Myös osa sähköpyöristä tulee vakuuttaa.
Käytännössä uuden lain määräystä on noudatettu Suomessa jo parin vuoden ajan. Uutta on se, että käytäntö tuodaan nyt lakiin.
Valtaosa kuluttajille myytävistä sähköpotkulaudoista ja sähköavusteisista polkupyöristä jää vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle.
– Avusteiset pyörät, joissa avustus kytkeytyy 25 kilometrissä pois, ovat vapautettuja. Myöskään tavalliset polkupyörät eivät kuulu vakuutusvelvollisuuden piiriin. Kaikki muut menevät 25/25-säännön mukaisesti, Jumppanen sanoo
Laitteen maahantuojan tai valmistajan tiedoista voi selvittää, mikä on sen nopeus ja rakenteellinen paino.
Jos lakisääteistä liikennevakuutusta ei hanki, vaikka sellainen pitäisi, ei sähköisellä liikkumisvälineellä saa ajaa edes metsätiellä.
Vakuutusvelvollisuuden laiminlyönti näkyy esimerkiksi kolaritilanteissa. Vakuuttamattomalla liikkumavälineellä kolaroinut kuljettaja ei saa loukkaantuessaan esimerkiksi ansiomenetykseen liittyvää korvausta. Lisäksi laiminlyönnistä voi joutua maksamaan vakuuttamattomuusmaksun. Kolaritilanteessa sivulliset voivat kuitenkin saada korvauksia Liikennevakuutuskeskukselta
Liikennevakuutuslain muutoksilla saattaa olla vaikutuksia myös vapaaehtoiseen vakuutusturvaan, kuten kotivakuutuksiin ja tapaturmavakuutuksiin.
Liikennevakuutuslain muutoksen taustalla on EU:n liikennevakuutusdirektiivi. Sen kansallinen täytäntöönpano on viivästynyt.
– Alun perin direktiivin olisi pitänyt olla lainsäädännössä jo viime joulukuussa, kertoo Janne Jumppanen.
Juttua muokattu 10.5.2024 kello 18.25: Sisältöä tarkennettu ja muokattu kauttaaltaan.