perjantai, 1 marraskuun

Kristo Lehtosen mukaan linjaus Googlen monopoliasemasta on todella merkittävä tapaus. Markkinoilla tarvitaan hänen mukaansa ennaltaestävää sääntelyä.

Yhdysvaltain liittovaltion tuomarin linjaus Googlen hakukonepalvelujen monopoliasemasta on todella merkittävä tapaus, sanoo Sitran Reilu datatalous -teeman johtaja Kristo Lehtonen.

Lehtonen toteaa Yle Radio Suomen Päivän haastattelussa, että Google yhtiönä voidaan jopa pilkkoa osiin linjauksen johdosta.

Lehtonen vertaa Googlen tuoretta tapausta ohjelmistoyhtiö Microsoftin oikeudenkäynteihin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, jotka hänen mukaansa kestivät yhteensä yli 10 vuotta. Microsoftia syytettiin tuolloin johtavan markkina-aseman väärinkäytöstä.

– Tässä on edessä vuosien oikeustaistelu.

Monopoliasema voi kurittaa kuluttajaa

Kristo Lehtosen mukaan Googlen linjattu monopoliasema hakukonemarkkinoilla on johtanut kuluttajan näkökulmasta heikompaan tuotteeseen ja kalliimpaan hintaan. Hän lisää monopoliaseman myös heikentäneen kilpailua markkinoilla.

Lehtonen kertoo, etteivät kilpailulainsäädännön nojalla annetut sakot määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ole olleet tehokkaita.

Hän alleviivaa pelkästään Googlen saaneen EU:ssa sakkoja yli kahdeksan miljardin euron edestä viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

– Suuruudestaan huolimatta nämä ovat pyöristysvirheitä näiden digijättien tuloksissa.

Uutta sääntelyä tarvitaan, sillä kilpailulainsäädännön nojalla annetut sakot tulevat jälkikäteen, ja niitä koskevat oikeudenkäynnit voivat viedä vuosia, Lehtonen sanoo.

Uuden sääntelyn esimerkiksi hän nostaa EU:n tuoreen DMA-digilainsäädännön, jota isoimpien teknologiayhtiöiden on noudatettava.

Lainsäädännöllä yritetään taata reilu kilpailu digitaalisten palveluiden välille turvaten samalla kuluttajien valinnanvapaus.

DMA pyrkii Lehtosen mukaan ennaltaestämään väärinkäytökset.

Digijättien salainen diili

Kristo Lehtonen nostaa haastattelussa esiin myös tuoreen The Financial Timesin artikkelin.

Sen mukaan digijätit Meta ja Google ovat eri lähteisiin perustuen tehneet salaista yhteistyötä houkutellakseen alaikäisiä käyttämään Instagram-sovellusta kohdistamalla sen mainoksia videopalvelu Youtuben teini-ikäisille käyttäjille.

Instagram kuuluu Metan omistukseen, kun taas Google omistaa Youtuben.

Artikkelin mukaan yhtiöiden välinen yhteistyö olisi rikkonut Googlen omia sääntöjä, joiden mukaan mainosten kohdentaminen alle 18-vuotiaille on kiellettyä.

Lehtonen kertoo nuorimman käyttäjäkunnan sosiaalisen median palveluissa olevan esimerkiksi Metalle kriittisen tärkeä liikevoiton ja datan keräämisen varmistamiseksi.

Hänen mukaansa on mahdotonta vielä sanoa, mihin mittasuhteisiin tapaus tulee kasvamaan.

Jaa.
Exit mobile version