lauantai, 18 toukokuun

Saksalaismediat ZDF ja Spiegel ovat paljastaneet, että Volkswagenin tietoja urkittiin vuosien ajan. Niiden haastattelemien asiantuntijoiden mukaan jäljet näyttävät johtavan Kiinaan.

Saksalaislehti Spiegel ja tv-yhtiö ZDF kertovat, että hakkereiden epäillään päässeen käsiksi autojätti Volkswagenin tiedostoihin vuosien ajan. Vääriin käsiin joutuneiden 19 000 tiedoston joukossa on esimerkiksi moottoreiden, vaihteistojen ja sähköautojen kehitykseen liittyviä tietoja.

Spiegelin ja ZDF:n tiedot perustuvat useisiin haastatteluihin ja yli 40 Volkswagenin sisäiseen asiakirjaan.

Saksalaismedioiden mukaan ensimmäisen kerran hakkerit alkoivat etsiä haavoittuvuuksia Volkswagenin verkoista vuonna 2010. Tietoja vietiin useissa iskuissa, kunnes Volkswagen sai tietovuodon tyrehdytettyä vuonna 2015.

Yhtiö havaitsi iskut mutta ei kertonut niistä julkisuuteen.

Tieto on voinut auttaa kilpailijoita

Spiegelin ja ZDF:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan kaikki jäljet osoittavat Kiinaan, mutta täyttä varmuutta vakoilijasta ei ole. Esimerkiksi tapauksen tunteva tietoturva-asiantuntija sanoo, että IP-osoitteen perusteella vaikuttaisi siltä, että vakoilijalla olisi yhteys Kiinan sotilastiedusteluun. Kiinaan viittaavat myös käytetyt hakkerointiohjelmistot.

Varmuutta Kiina-kytköksistä ei kuitenkaan ole.

Saksalaismedioiden mukaan vaikuttaisi siltä, että Volkswagenillakin oli vahvoja oletuksia tekijöistä. Yhtiön sisäisissä asiakirjoissa muun muassa löytyy maininta, että tietovuodon tukkiminen ajoitettiin alkamaan kello 16 perjantai-iltapäivänä Kiinan aikaa – ilmeisesti, jotta hakkerien työviikko olisi juuri päättynyt.

Spiegelin ja ZDF:n haastattelema autoalan asiantuntija Helena Wisbert uskoo, että vuodettu tieto on voinut auttaa Volkswagenin kilpailijoita. Hänen mukaansa esimerkiksi sähköautojen ja vetyautojen kehitykseen liittyvät tiedot ovat yhä merkittäviä kansainvälisessä kilpailussa.

Volkswagen-konserniin kuuluu myös muita automerkkejä kuten Škoda, Audi, Bugatti, Lamborghini, Porsche ja Bentley.

Volkswagenille Kiina on ollut merkittävä markkina, ja se on ollut markkinajohtaja Kiinassa. Sen aseman se on kuitenkin jo menettänyt. Kauppalehden mukaan vuonna 2023 myydyimmäksi autoksi Kiinassa oli noussut kiinalainen BYD.

Sen sijaan Euroopassa kiinalaiset sähköautot ovat alkaneet kasvattaa markkinaansa. Tänä vuonna kiinalaisten autojen markkinaosuuden uskotaan nousevan yli 25 prosenttiin Euroopassa myydyistä sähköautoista.

Jaa.
Exit mobile version