torstai, 28 marraskuun

Vuosituhannen alussa alkanut parkkihallihanke kaupungintalon ja teatterin eteen on saatu vihdoin finaaliin Jyväskylässä. P-Paraati avattiin autoilijoille tänään kello 14.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto vihki kaupungintalon edustalle rakennetun hallin käyttöön perinteisellä nauhan leikkaamisella eikä ajamalla ensimmäisenä sisään.

Ensimmäisenä uuteen halliin ajoi jyväskyläläinen Jarmo Nahkamäki. Hänen suosikkiparkkinsa on tähän saakka ollut Sokkarin P-talo, mutta nyt hän jäi harkitsemaan tuleeko P-Paraatista uusi suosikki.

Hallin rakentaminen Paraatiaukion ja Vapaudenkadun alle viivästyi pitkän valituskierteen vuoksi. Hanketta lykkäsi myös kustannusten kohoaminen maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi.

Hallin kustannusarvio oli alun perin 22 miljoonaa euroa. P-Paraatiin mahtuu 208 autoa, joten yhden parkkiruudun hinnaksi tulee noin 96 000 euroa. Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen myöntää, että hallista tuli äärettömän kallis.

– Rakentamisen kustannukset ovat nousseet viimeisen viiden vuoden aikana merkittävästi ja osuttiin huonoon aikaikkunaan, mutta toisaalta hyväänkin.

Leskisen mukaan urakan kustannukset laskettiin kalliiseen aikaan, kun maailman kriisit alkoivat.

– Rakentamisessa päästiin edullisiin hankintakanaviin, säästettiin hinnasta, ja loppulasku jää alle 20 miljoonan euron.

Väljästi sisään ja ulos, leveämmät ruudut

P-Paraati edustaa pysäköintihallien väljää linjaa. Jyväskylän vanhimman parkkihallin, yli 40-vuotiaan Toriparkin sisäänajoliuskat ovat niin ahtaat, että seinissä on monenvärisiä maaliviivoja autojen jäljiltä.

P-Paraatissa sisään- ja ulostulokaistat ovat suoria ja leveitä. Myös parkkiruudut ovat leventyneet.

Hallia suunnittelemassa ollut rakennusarkkitehti Harri Luomaa Arkkitehtipalvelusta kuvailee uutta hallia tavattoman selkeäksi, helpoksi ja suoraksi putkeksi.

– Suosittelen hallia niille, jotka ovat jännittäneet ahtaissa ja kiemuraisessa parkkitaloissa ajamista, tämä on uusi kokemus.

Uutta on, että P-Paraatissa pysäköintiä ei voi maksaa enää käteisellä. Jyväs-Parkki oy:n laitoksissa on käytössä Moovy-parkkisovellus. Lisäksi pysäköinnin voi maksaa korteilla automaateilla.

Jyväskylän parkkihalleissa ja kadunvarsilla pysäköijistä 69 prosenttia käyttää jo mobiilisovellusta maksamiseen. Kadunvarsilla sovellusta käyttää jo 78 prosenttia, mutta halleissa vain 48.

Jyväs-Parkilla on 11 pysäköintilaitosta Jyväskylän alueella, ja niissä yhteensä 5 000 autopaikkaa. Näiden lisäksi on parkkiruutuja kadun varsilta ympäri kaupunkia.

Parkkiyhtiö investoi velvoitepaikkamaksuilla

Jyväs-Parkin liikevaihto oli vuonna 2023 reilut 11 miljoonaa euroa. Liikevoittoa kertyi liki 3,4 miljoonaa. Yhtiön omistaa Jyväskylän kaupunki.

Jyväs-Parkki rahoittaa investointinsa pääasiassa velvoitepaikkamaksuilla, ei niinkään pysäköintituloilla.

– Ajatus on, että kun rakennetaan pysäköintitalo, niin sen ympärille tulisi lisärakentamista eri kiinteistöille, jotka lunastavat meiltä velvoitepaikkoja.

Uusi P-Paraati kuuluu parkkihalleissa pienempien joukkoon 208 autopaikalla. Oulun keskustan alle vuonna 2015 valmistuneessa Kivisydämessä on 900 paikkaa. Kuopion 2013 laajennetussa Toriparkissa paikkoja on liki 1 300 ja Mikkelin Toriparkissa 620 paikkaa.

Käyttöastevertailussa Oulun Kivisydän yltää 2,12 pysäköintiin vuorokaudessa per paikka. Jyväskylän kaikkien pysäköintilaitosten käyttöaste vaihtelee välillä 0,7–1,5. Eniten käytetään keskustan P-asemia.

Kankaan uuteen kaupunginosaan rakennetuissa P-Arkissa ja P-Pergamentissa on paikkoja yhteensä liki 1 200, mutta käyttö on vielä vähäistä. Hannu Leskisen mukaan niiden käyttöaste kasvaa sitä mukaan, kun Kankaalle valmistuu uusia asuin- ja toimistotaloja.

Jyväskylän kaupungin tavoitteena on lähivuosikymmeninä rakentaa täydennysrakentamista keskustaan yhteensä 200 000 kerrosneliömetriä.

– Jos asuntorakentamisessa toteutuu 200 000 kerrosneliötä, niin keskustasta pitäisi löytyä 500 kaavavelautopaikkaa, laskee Hannu Leskinen.

Jaa.
Exit mobile version