tiistai, 2 heinäkuun

Maksupalveluyhtiö Klarnan ongelmat näyttävät yhä jatkuvan.

Yle uutisoi viime viikolla Klarnan maksupalveluiden häiriöistä, jotka ovat aiheuttaneet ongelmia viikkojen ajan. Useat asiakkaat ovat saaneet Klarnalta maksumuistutuksia laskuista, jotka he ovat maksaneet ajallaan ja joiden maksut ovat lähteneet asiakkaiden pankkitileiltä.

Klarnalla on ollut ongelmia myös rahanpalautuksissa, ja kuluttajilla on ollut hankaluuksia tavoittaa yrityksen asiakaspalvelua.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoi viime viikolla, että se on saanut touko-kesäkuun aikana 50 yhteydenottoa Klarnan vuoksi. Sen jälkeen virastoon on tullut kymmenen uutta Klarnaa koskevaa yhteydenottoa.

Yle sai edellisen jutun jälkeen yli 100 yhteydenottoa ihmisiltä, jotka kertoivat ongelmista Klarnan palveluiden kanssa. Osa heistä kertoi, että ongelmat ovat yhä ratkaisematta. Yle ei ole voinut varmistua yksittäisistä tapauksista.

Yle lähetti keskiviikkona Klarnan asiakaspalveluun sähköpostin. Takaisin tuli automaattinen vastaus, jonka mukaan sähköposti on pahasti ruuhkautunut. Kuva: Jasmina Kauta / Yle

Klarna sanoi Ylelle viime viikolla, että se on korjannut tekniset ongelmansa. Se toistaa Ylelle saman nyt ja sanoo, että kaikkiin ongelmista kärsineisiin asiakkaisiin on otettu yhteyttä ja että heidän maksunsa ovat nyt kunnossa.

Klarnan mukaan kuluttajavalitusten määrä pitää suhteuttaa kaikkien sen välittämien maksutapahtumien määrään. Koko määrään nähden ongelmat ovat yrityksen mukaan vuosien mittaan vähentyneet selvästi.

Klarnan asiakaspalvelussa työskentelevä henkilö kertoo Ylelle, että osa maksujen kirjautumisen ongelmista on saatu korjattua, mutta kaikki palveluiden ongelmat eivät vielä näytä ratkenneen. Työntekijä ei esiinny jutussa omalla nimellään, koska siitä voisi seurata hänelle ongelmia töissä.

Ruotsissa viranomainen huolestui

Myös Klarnan kotimaassa Ruotsissa kuluttajat ovat valittaneet sen palveluista.

Ruotsin kuluttajaviraston mukaan Klarna on yksi niistä yrityksistä, joista on tullut tänä vuonna kuluttajilta eniten valituksia. Pelkästään toukokuussa Ruotsin kuluttajavirastoon tuli Klarnasta yli 70 kyselyä ja valitusta. Virasto kertoo, että sille Klarnasta tulleiden valitusten määrä on vuosi vuodelta noussut vuotta 2022 lukuunottamatta.

Ruotsin kuluttajaviranomaiselle on tullut valituksia yrityksestä myös muista maista Euroopan kuluttajakeskusten (ECC) verkoston kautta. Verkosto hoitaa kuluttaja-asioita Euroopan unionin maissa sekä Norjassa ja Islannissa.

– Monet kuluttajat ottavat meihin yhteyttä, koska he pelkäävät, että heidän laskunsa menevät perintään tai ulosottoon. Se on huolestuttavaa, kertoo asian käsittelystä vastaava virkamies Nora Shoki Ylelle sähköpostitse.

– Kuluttajat yrittävät hoitaa asiansa vastuullisesti, mutta he jäävät usein tuotemyyjien ja Klarnan väliin, Shoki sanoo.

Hän kertoo kuluttajaviraston huomanneen, että ongelmat Klarnan kanssa liittyvät monesti ostoksiin verkon suoratoimitussivustoilta. Ne ovat verkkokauppoja, jotka myyvät muiden valmistajien tuotteita ilman omia varastoja.

Klarnan ongelmista on ollut keskustelua sosiaalisessa mediassa. Arviointisivusto Trustpilotiin on kirjoitettu useita arvioita, joissa viitataan Klarnan ongelmiin:

Kuvakaappaus Trustpilot-sivustolta: kirjoittaja antaa Klarnalle yhden tähden arvion.

Ruotsin kuluttajavirasto kertoo, että se käsittelee tällä hetkellä Klarnaan liittyviä viivästyneitä rahanpalautuksia, ongelmia asiakaspalvelun kanssa ja sitä, toteutuvatko kuluttajan oikeudet.

Jos Klarna ei korjaa viraston löytämiä epäkohtia, se voi saada lopulta uhkasakon. Viime kädessä virasto voi viedä tapauksen tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Myös Ruotsin Finanssivalvonta eli FI kertoo Ylelle, että se on saanut Klarnasta ”suuren määrän ilmoituksia kuluttajilta ja yrittäjiltä”. Aiheina ovat olleet muun muassa maksupalvelun ongelmat.

FI:n verkkosivujen tietokannan mukaan Klarnasta on kirjattu tänä vuonna liki 80 kuluttajavalitusta.

Suomen Finanssivalvonta kertoi Ylelle, ettei se valvo ruotsalaisyhtiön toimia.

Ihmiset ovat keskustelleet Klarnan ongelmista myös Facebookissa:

Suomessakin Klarna on selvityksessä

Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston eli KKV:n ryhmäpäällikkö Erika Virtanen kertoo, että virastolla on vireillä Klarnasta valvonta-asia. Se koskee kuluttajansuojalain noudattamista asiakassuhteissa ja markkinoinnissa.

Virasto ei ole vielä lähettänyt kirjallista selvityspyyntöä Klarnalle.

Ryhmäpäällikkö Virtanen ei ota tässä vaiheessa kantaa yksittäisen yrityksen tilanteeseen, mutta hän kommentoi yleisellä tasolla, että laskuttajan tulee olla huolellinen toiminnassaan.

– Esimerkiksi perinnässä ei saa periä jo maksettua saatavaa, eikä riitaisen saatavan perintää saa jatkaa vapaaehtoisessa perinnässä. Myös toimivan asiakaspalvelun järjestäminen on sekä hyvän asiakassuhteen että lakisääteisten velvollisuuksien täyttämisen lähtökohta, Virtanen sanoo.

Jaa.
Exit mobile version