maanantai, 8 heinäkuun

Autoliiton mukaan ilmiön taustalla ovat tekniset ongelmat Ruotsin liikennekameroiden kanssa. Virheellisiä maksuja tulee Suomeen säännöllisesti.

Pohjanmaalla Mustasaaressa asuva Sirpa Rönn sai keväällä yllättäen postia Ruotsista.

Kuoresta paljastui neljän euron ruuhkamaksu. Sen Rönn ja hänen Ford Focuksensa olivat ansainneet maaliskuussa Tukholmassa.

Mutka matkassa on se, että niin nainen kuin autokin olivat tuolloin Mustasaaressa.

– Tolppapoliisi on ottanut autostani kuvan Tukholmassa. Ei siinä mitään, mutta auto on seisonut Suomessa tallissa jo ties kuinka kauan. En ole ollut Ruotsissa varmaan 20 vuoteen, enkä menisi sinne autolla ajamaan missään tapauksessa, sanoo Rönn.

Hän ajatteli, että kyse on huijauksesta.

– Kirjeessä uhkailtiin, että ellet maksa sakkoa, tulee ulosotto ja jatkoseuraamuksia. Se ei ole oikein, vaikka sakkosumma ei ole kovin suuri.

Rönn soitti poliisille, joka neuvoi lähettämään viestin Ruotsin viranomaisille. Poliisi ohjeisti, että lasku kannattaa pitää tallessa, mutta sitä ei kannata maksaa.

Viime maanantaina Ruotsista tuli uusi lasku, tuplasti suurempi.

– Uhkailtiin, että jos et maksa, hinta nousee ja menee ulosottoon. Ruotsin poliisi vastasi, että ruuhkavero on käytössä ja olen ajanut autoni kanssa jossain sillalla Tukholmassa.

Rönn soitti myös kirjeessä olleeseen numeroon ja kertoi asiansa.

– Kirjeessä oli puhelinnumerokin, mihin voi soittaa. Soitin siihen ja kerroin asian. Puhelimesta vastattiin, että oi oi, en tiedä tällaisesta yhtään mitään.

Keväällä useita tapauksia

Autoliiton viestintäpäällikön Jukka Tolvasen mukaan vastaavanlaisia tapauksia tuli keväällä paljon. Taustalla on ollut teknisiä ongelmia: Ruotsin valvontakameroissa on tullut tulkintavirheitä automaattisessa luvussa.

Tolvanen ymmärtää hyvin, että maksukirjeen saanut on tilanteesta kauhuissaan.

– Kun tuollainen kirje tulee, siitä aiheutuu vaivaa, koska siitä pitää tehdä reklamaatio. Käsittely kestää jonkin aikaa ja voi aiheuttaa stressiä.

Reklamaation pääsee tekemään Ruotsin veroviraston verkkosivuilla.

Jos ruotsi tuottaa päänvaivaa, sivuilla on linkki myös englanninkieliseen sivustoon, ja reklamaation voi tehdä myös suomeksi. Lisäksi epass24.com-palvelulla on suomenkielinen sivu ja toimintaohjeet löytyvät myös Autoliiton sivuilta.

Tolvanen suosittelee maksamaan laskun määräajassa ja perimään summan sitten takaisin.

– Käytetystä vaivasta ja postikuluista voi tehdä Ruotsin viranomaisille vaatimuksen tai valituksen. Sen läpimenosta ei ole kuitenkaan mitään takeita.

Tolvanen ymmärtää, että kirje voi herättää ajatuksen myös huijauksesta.

– Tänä päivänä on liikkeellä niin paljon huijauksia, että se tulee helposti mieleen. Kannattaa kuitenkin seurata nettisivuja ja mennä virallisia teitä.

Vertaiskokemuksia löytyy

Sirpa Rönn on löytänyt netistä paljon vertaiskokemuksia.

– Vastaan on tullut esimerkiksi tarina, että miehellä on ollut auto remontissa yli 20 vuotta tallissa Suomessa, ja hänkin oli saanut tällaisen ruuhkamaksun.

Myös Rönn on ollut yhteydessä Autoliittoon.

– Heidän mukaansa tällaisia tulee muutamia kuukaudessa Ruotsista Suomeen. Yksi tapaus oli kuulemma edennyt oikeuteenkin asti. Se kuulostaa aivan uskomattomalta.

Rönn on huolissaan siitä, mitä tapahtuu, jos lasku jää maksamatta.

– Tällainen pitäisi saada loppumaan. En ole ainoa, jolla vastaava kokemus.

Jaa.
Exit mobile version