Joulukuun säät ovat liukastaneet tiet, jalkakäytävät ja kadut. Tämä on näkynyt sekä hiekoittajien kiireenä että hiekan ja soran kysyntänä.
Jyväskylässä KAK Oy:n sorantuotantoalueella on tällä viikolla käynyt jopa 30 kuorma-autoa päivässä hakemassa hiekoitushiekkaa ja -soraa.
Syy on selvä: joulukuussa vesikelistä pakkaselle vaihdellut sää on tehnyt teistä ja kaduista vaarallisen liukkaita.
– On ollut isoja piikkejä, toteaa KAK Oy:n toimitusjohtaja Kari Taipale.
Vaikka liukas keli on saanut huoltoyhtiöt täydentämään kiireellä varastojaan, mistään poikkeustalvesta ei vielä kannata puhua.
Vastaavia vaativia hiekoituskelejä on ollut aiemminkin, mutta yleisempiä ne ovat vasta kevättalvesta.
Se, miten paljon hiekoitushiekkaa ja -soraa kuluu, on täysin mahdotonta arvioida etukäteen.
– Tavaraa pyritään tekemään aina maksimimäärä varastoon. Meiltä sitä menee vuositasolla 8 000–15 000 tonnia. Joskus se jopa loppuu kesken, kertoo Taipale.
Päättyvän joulukuun lämpötilan heilurivaihtelu on vielä niin lyhytaikaista, että suurella osalla huoltoyhtiöistä ja teiden kunnossapitäjistä on ollut varastossaan soraa ja hiekkaa.
Swerockin kiviainesten Keski-Suomen myyntipäällikkö Juha Korhonen arvioi, että asiakkailla on vielä riittänyt ennakkoon varattua materiaalia. Täydennystarpeet näkyvät hänen mukaansa todennäköisesti vasta vuodenvaihteen jälkeen.
Samaa mieltä on myös Taipale.
– Pitkäaikaiset yhteistyökumppanit osaavat varautua ja aloittivat jo marraskuun alussa täydentämisen. Nyt he käyttävät varastojaan, hän toteaa.
Hiekoittajat tehneet pitkää päivää
Vesisateiden ja nollan molemmin puolin vaihdelleiden lämpötilojen seurauksena hiekoituskalusto on ollut liikenteessä myös Keski-Suomessa.
Jämsän seudulla teitä hiekoittanut Joonas Lindroos oli menneenä viikonloppuna hiekoituskaluston ohjaksissa 12 tunnin päiviä.
– Paikoin tiet ovat olleet aivan vesijäällä, Lindroos sanoo.
Liukkaat tiet ovat pitäneet myös hiekoituskaluston kuljettajan kielen keskellä suuta. Lindroos kertoo että kuorma-autollakin ajo on ollut liukkailla teillä haastavaa.
Sivuteillä käytettävä hiekoitushiekka tai -murske maksaa urakoitsijoille Lindroosin mukaan 5–7 euroa tonnilta ja kevyenliikenteenväylillä käytettävä hiekoitussepeli 15 euroa tonnilta.
– Nyrkkisääntö on, että kilometrille menee tuhat kiloa hiekkaa tai sepeliä. Tuollaisella neliakselisella kuorma-autolla voi hiekoittaa kerralla noin 20–25 kilometriä, laskee Lindroos.
Miten paljon sitä soraa tai hiekkaa sitten pitäisi levittää, jotta sitä olisi tarpeeksi?
Lindroos myöntää, että kun on todella liukasta soraa ja hiekkaa käytetään enemmän. Silti myös kulkijan on oltava tarkkana.
– Jalkakäytävällä voi aina olla se 43-numeroa olevan kengän kokoinen kohta, missä ei soraa ole ja siinäkin pitäisi pysyä pystyssä, hän muistuttaa.