Uuden sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönotossa on tullut mittavia ongelmia eri puolilla Suomea.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluehallitus päätti joulukuussa purkaa sopimuksen järjestelmätoimittaja Mediconsultin kanssa Saga-järjestelmään liittyneiden vaikeuksien ja viivästysten vuoksi. Keski-Suomen hyvinvointialue luopui järjestelmästä jo aiemmin syksyllä.
Mediconsult voi haastaa molemmat hyvinvointialueet oikeuteen.
– Vielä tässä vaiheessa alueet eivät ole jättäneet muuta vaihtoehtoa kuin arvioida tilanne oikeudessa, sanoo Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro.
Yrityksen mielestä hyvinvointialueilla ei ole perusteita purkaa sopimusta.
Taustalla suuri muutos sosiaalihuollossa
Mediconsultilla ja hyvinvointialueilla on eri näkemys Sagan käyttöönotossa ilmenneiden vaikeuksien syistä.
Hyvinvointialueiden mukaan järjestelmästä puuttui ominaisuuksia ja siinä oli hyvin paljon virheitä. Järjestelmän käyttöönotto oli kuukausia myöhässä.
Mediconsultin Tommi Salaspuron mukaan viivästyksiin on useita niin yrityksestä itsestään, hyvinvointialueista kuin kolmansista osapuolista johtuvia syitä. Hän ei halua avata syitä tarkasti, koska kiista on menossa oikeuteen.
Salaspuro katsoo, että merkittävin syy liittyy näkemyseroihin siitä, mitä voi vaatia uudelta asiakastietojärjestelmältä, kun tehdään näin suuri sosiaalihuollon kansallinen, asiakastietolakiin ja Kanta-palveluihin liittyvä muutos.
Muutoksessa sosiaalihuollon tiedot tulevat vähitellen asiakkaan nähtäville Omakantaan samaan tapaan kuin terveystiedot nykyään.
– Siihen on hyvin mittava määrä vaatimuksia, ja osa niistä on hyvin yksityiskohtaisia, Salaspuro sanoo.
Samalla hyvinvointialueilla siirrytään useista eri sosiaalihuollon tietojärjestelmistä yhteen järjestelmään.
Muutokset mullistavat sosiaalihuollon työntekijöiden toimintatapoja. Ne koskevat esimerkiksi lastensuojelua, päihde- ja mielenterveystyötä, vammaispalveluita, hoiva- ja asumispalveluita sekä kotouttamispalveluita.
– Tämä on hyvin iso muutos, ja meillä on tärkeä tehtävä tietojärjestelmän toimittajana, että käyttäjille tämä uusi arjen työväline on mahdollisimman käytettävä samanaikaisesti, kun sen on täytettävä uudet kansalliset vaatimukset ja toimintamallit, Salaspuro sanoo.
Hyvinvointialue: ”Tuote ei ole valmis”
Kanta-Hämeen hyvinvointialue katsoo, että Mediconsult on sopimuksen solmiessaan sitoutunut siihen, että järjestelmä täyttää sen vaatimukset. Myöhemmin kävi ilmi, että näin ei olekaan tapahtunut.
– Emmehän me voi mennä Kanta-arkistoon tai muihinkaan, kun tuote ei ole valmis, sanoo kehitys- ja ICT-johtaja Toni Suihko.
Mediconsultin toimitusjohtaja Tommi Salaspuro sanoo, että Sagassa on jo Kelan kanssa sertifioitu Kanta-yhteys ja se on tuotantokäytössä.
Kymmeniä kriittisiä virheitä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue aloitti järjestelmän tuotantoympäristön hyväksymistestauksen syyskuun loppupuolella.
Testaus perustui hyvinvointialueen tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin, joita oli yhteensä 793. Marraskuun alkuun mennessä vaatimuksia oli käyty läpi 500.
Hyvinvointialueen mukaan vaatimuksista toteutui vain 227, ja testauksessa löytyi pelkästään kriittisiä, tuotantokäytön estäviä virheitä 78. Lisäksi oli kymmeniä muita virheitä.
Keski-Suomen hyvinvointialue perustelee järjestelmästä luopumista hyvin samaan tapaan kuin Kanta-Häme.
– Viivästykset johtuvat siitä, että tämä on tuotekehityksen alla oleva tuote eikä valmista, hankintaprosessissa olleiden vaatimusmäärittelyiden mukaista tuotetta ollut hankintahetkellä olemassa, sanoo tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.
Paanasen mukaan hyvinvointialue ei esittänyt mitään sellaisia lisävaatimuksia, jotka olisivat viivästyttäneet hanketta.
Viivästyksiä myös muilla hyvinvointialueilla
Sagaa ollaan yhä ottamassa käyttöön neljällä hyvinvointialueella: Pirkanmaalla, Pohjois-Savossa, Lapissa ja Kainuussa. Lisäksi Pohjois-Pohjanmaalla järjestelmä on jo tuotantokäytössä ja sitä aiotaan laajentaa.
Käyttöönotto on viivästynyt myös esimerkiksi Pirkanmaalla, Pohjois-Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Sekä Pirkanmaalla että Pohjois-Savossa Saga piti ottaa käyttöön vuonna 2024. Nyt tavoitteena on rajoitettu käyttöönotto vajaan puolen vuoden päästä ja isompi käyttöönotto tämän vuoden syksyllä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sosiaalijohtaja Leena Pimperi-Koivisto sanoo, että myös heillä Sagan käyttöönotossa on ollut haasteita.
– Käyttöönottoaikataulut ovat viivästyneet alkuperäisestä, ja erinäisiä keskusteluja ja neuvotteluja on käyty tietojärjestelmätoimittajan kanssa osana projektinhallintaa.
Viivästyksistä huolimatta Pohde jatkaa käyttöönottoa. Samoin tekee Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha).
– Olemme tietoisia siitä, mitä Kanta-Häme on tehnyt ja ollut tekemässä. Olemme käyneet toimittajan kanssa hyvin avoimesti läpi sitä tilannetta, sanoo Pirhan ICT- palvelujohtaja Rami Nurmi.
Tarkkaa arviota viivästyksen aiheuttamista lisäkustannuksista ei vielä ole.
Kainuun hyvinvointialueella projekti etenee suunnitelmien mukaisesti. Näin kertoo vs. tietohallintojohtaja Ville Turunen.
– Pyrimme varmistamaan, että meillä ei käy samalla tavalla kuin sopimuksesta irtautuneilla hyvinvointialueilla.
Kaiken kaikkiaan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän uusiminen on hyvinvointialueille mittava satsaus.
Esimerkiksi Pirkanmaan aluehallitus hyväksyi Sagan alun perin siten, että käyttöönoton kustannus on enintään 4,5 miljoonaa euroa ja palvelun vuosikustannus enintään 2,1 miljoonaa euroa.
Keski-Suomen hyvinvointialue kertoi järjestelmästä luopuessaan, että käyttöönotosta oli siihen mennessä koitunut sille noin kahden miljoonan euron kulut. Tästä noin puolet oli toimittajien laskutusta ja puolet käyttöönottoa varten vaadittua työtä hyvinvointialueen osalta.
Keski-Suomi valmistelee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmästä uutta kilpailutusta. Jo tehtyä työtä voidaan hyvinvointialueen mukaan hyödyntää jatkossa. Hyvinvointialue arvioi, että realistinen aikataulu uuden järjestelmän käyttöönotolle on kevät 2026.