perjantai, 8 marraskuun

Järjestely koskee alle kymmentä koulun oppilasta.

Riitta Väisänen,

Elisa Paljakka

Lappeenrannan naapurikunnassa Luumäellä on jouduttu järjestämään alakoulun oppilaiden koulukyytejä uusiksi susihavaintojen takia.

Osa Kangasvarren koulun koulukyydityksissä olevista oppilaista on lukuvuoden alusta alkaen haettu taksilla kouluun kotiovelta sen sijaan, että oppilaat ovat kävelleet taksin noutopaikalle.

Kunnan hyvinvointi- ja sivistysjohtaja Kai Könösen mukaan niin kutsuttuja petokyytejä on järjestetty alle kymmenelle oppilaalle itäisen Luumäen alueella.

– He ovat sellaisia oppilaita, jotka joutuisivat kulkemaan taksin noutopaikalle esimerkiksi metsän läpi, Könönen kertoo.

Järjestely ei siis koske kaikkia Kangasvarren koulun kuljetusoppilaita.

Könösen mukaan kyseessä on varotoimenpide. Kunta noudattaa järjestelyissä viranomaisten ohjeistusta. Järjestely on voimassa toistaiseksi.

Susihavaintoja on Luumäen riistanhoitoyhdistyksen petoyhdyshenkilö Antti Mönkkösen mukaan tehty ympäri Luumäkeä esimerkiksi Kaitjärvellä, Jurvalassa ja Toikkalassa. Havainnot ovat pääosin valtatie kuuden eteläpuolelta.

Luumäellä asuu hieman alle 4 400 asukasta. Kangasvarren koulu on 57 oppilaan alakoulu. Kunnan toinen koulu sijaitsee kuntakeskuksessa Taavetissa.

Ilmoituksia kantautuu

Luumäellä on tehty kesän ja syksyn aikana susihavaintoja toistuvasti. Antti Mönkkösen mukaan niitä on syksyn aikana ollut yli 30.

– Välillä on saattanut olla viikko, että ei ole ilmoitettu havaintoja, mikä johtuu varmasti siitä, että ihmiset ovat tottuneet niihin.

Susista on tehty silminnäkijähavantoja pihapiireissä sekä riistakameroiden kautta. Sudet eivät ole käyttäytyneet agressiivisesti ihmisiä kohtaan.

Susihavainnoista tulee ilmoittaa hätäkeskukseen, joka raportoi ne tiedoksi poliisille.

Kesäkuussa Luumäellä liikkui yksinäinen susi, josta tehtiin useita havaintoja. Nyt susia on petoyhdyshenkilö Antti Mönkkösen arvion mukaan 5–10 yksilöä.

Petokuljetuksista on aiemmin kertonut myös Luumäen lehti.

Jaa.
Exit mobile version