Muuramessa toimiva yritys on valmistanut useiden tuhansien eurojen hintaisia maastopyöriä ja sähköpyöriä.
Suomalainen pyörävalmistaja Pole Bicycle Company on hakeutunut konkurssiin maksukyvyttömyyden vuoksi.
Keski-Suomen käräjäoikeudesta vahvistetaan Ylelle, että sille on toimitettu yhtiön konkurssihakemus. Hakemuksen mukaan yhtiöllä on velkaa yhteensä noin 1,8 miljoonaa euroa.
Konkurssiin hakeutumisen vahvistaa myös yhtiön hallituksen jäsen Katariina Laakkonen.
Muuramessa toimiva yritys on valmistanut erityisesti aktiiviharrastajille ja alamäkipyöräilyyn tarkoitettuja polkupyöriä ja sähköpyöriä, joiden hintahaarukka ulottuu 10 000 euroon. Suuri osa pyöristä on mennyt vientiin.
Yrityksen liikevaihto oli toissa vuonna 3,1 miljoonaa euroa, ja se työllisti 15 ihmistä. Liiketoiminta oli kuitenkin 1,3 miljoonaa euroa tappiolla, ja tappioita oli kertynyt yritykselle jo usealta edeltävältä vuodelta.
Vielä viime vuonna yritys suunnitteli sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan uuden tehtaan avaamista.
Raskas velkataakka
Katariina Laakkosen mukaan yritys on parantanut tehokkuuttaan viime aikoina, mutta suurten tappioiden vuoksi toiminnan jatkolle ei löydetty edellytyksiä.
Laakkonen sanoo, että yhtiön velkataakka on raskas. Laskuja on avoinna niin alihankkijoille kuin rahoittajille.
– Kaikenlaista on yritetty, mutta muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Laakkonen sanoo, että polkupyöräteollisuuden vaikeudet alkoivat koronapandemiasta, joka sotki komponenttien hankintaa ja logistiikkaa.
– Koronan jälkeen kysyntä kasvoi, ja monet yritykset myivät ei oota. Sen jälkeen vastaan on tullut toinen ongelma eli ylivarastot, joita on purettu kovin alennusmyynnein, Laakkonen kuvaa markkinatilannetta.
Toimitusjohtajalta videoviesti
Viimeisimpänä pyörien kysyntää ovat Laakkosen mukaan heikentäneet Ukrainan sota, inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu.
Toimitusjohtaja Leo Kokkonen ei vastannut Ylen haastattelupyyntöön. Hän julkaisi Youtubeen videoviestin, jossa kertoo, että osasyynä talousongelmiin ovat myös yrityksessä tapahtunut laiterikko ja Suomen poliittiset lakot.
Kokkosen mukaan kaikki yhtiön omaisuus on myynnissä. Hänen mukaansa yhtiö oli myös keskustellut liiketoiminnan myynnistä ennen konkurssiin hakeutumista.
Katariina Laakkonen sanoo, että konkurssi on menetys suomalaiselle pyöräteollisuudelle.
– Harmi on suuri. Brändi ja tuote ovat hienoja, vastaavia tarinoita on Suomessa hyvin vähän.
Hänen mukaansa on toistaiseksi liian aikaista arvioida, voisiko jokin osa brändiä jatkaa elämäänsä.
Uutinen päivitetty kauttaaltaan 18.4.2024 klo 10:41 sekä lisätty tieto velkojen määrästä klo 11:04.