sunnuntai, 22 joulukuun

EU:n digipalvelusäädös antaa kansalaisille oikeuden valittaa some-palveluiden päätöksistä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut tähän mennessä kymmeniä valituksia.

Suomalaiset käyttävät yhä hanakammin oikeuttaan vaatia internet-yhtiöiltä perusteluja näiden tekemiin päätöksiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo saaneensa viime kuussa 30 valitusta verkkoalustojen toiminnasta.

Marraskuun loppuun mennessä valituksia on tehty yhteensä 61, eli määrä on kasvanut viime aikoina merkittävästi.

– Tässä on selkeästi tapahtunut syksyn mittaan tietoisuuden herääminen, sanoo projektipäällikkö Jarmo Riikonen Traficomista.

Suomalaisilla on ollut mahdollisuus valittaa verkkopalveluiden toiminnasta helmikuusta lähtien. Tuolloin tuli voimaan EU:n digipalvelusäädös (DSA), joka velvoittaa muun muassa sosiaalisen median palveluita avaamaan algoritmiensa toimintaa ja perustelemaan sisältöjen moderointiin liittyviä perusteluja.

– Tyypillinen valitus koskee tapausta, jossa käyttäjän tili on suljettu, sen näkyvyyttä on rajoitettu tai käyttäjän sisältöjä on rajoitettu. Kun käyttäjä valittaa asiasta somepalveluun, sieltä ei anneta riittävää perustelua ratkaisulle, Riikonen kuvailee.

Juuri perustelujen puuttuminen tai riittämättömyys on ongelma, johon DSA puuttuu. Sosiaalisen median alaustalla voi olla hyvä syy poistaa sisältö, mutta se pitää kertoa käyttäjälle.

Toinen yleinen syy valituksille on piilossa olevat yhteystiedot. Kun käyttäjä kohtaa ongelman, hän ei löydä kanavaa, jonka kautta ottaa yhteyttä palveluun. DSA:n mukaan yhteydenoton on onnistuttava helposti.

Suomalaisten tekemien valitusten määrä on Riikosen mukaan eurooppalaista keskitasoa.

Valtaosa valituksista päätyy Irlantiin

Suurin osa suomalaisten tekemistä valituksista koskee teknologiayhtiö Metan omistamia palveluita Facebookia ja Instagramia, sekä lyhytvideopalvelu Tiktokia. Valitusten määrä korreloi siis palveluiden käyttäjämäärien kanssa.

Nämä valitukset Traficom lähettää eteenpäin Irlantiin, jossa sijaitsevat Metan ja Tiktokin omistavan Bytedancen Euroopan päätoimipaikat.

Irlannissa valitukset päätyvät maan media-alan sääntelyviranomaisen pöydälle. Tämä saattaa pyytää Suomesta täydentäviä tietoja. Kun ratkaisu on valmis, siitä lähetetään tieto Traficomille.

– Sen verran paljon niitä valituksia sinne Irlantiin on tullut, että vielä ei ole saatu ratkaisuja, Riikonen kertoo.

Kaikki Traficomille tulleet valitukset eivät Riikosen mukaan ole perusteltuja DSA:n mukaan, mutta suurin osa on.

Mukana on myös muutama suomalaisista alustoista tehty valitus. Traficom ei kommentoi näitä tapauksia vielä, koska niiden selvittäminen on kesken. Riikosen mukaan ratkaisuja voidaan odottaa ensi kesään mennessä.

Toimi näin, jos kohtaat ongelman palvelussa

1. Dokumentoi ongelma. Ota ruutukaappauksia ja tallenna ongelmaan liittyvät linkit.

2. Tee asiasta ilmoitus alustalle.

3. Odota vastausta. Kun vastaus tulee, myös tämä kirjeenvaihto on syytä ottaa talteen.

4. Jos vastausta ei kuulu kohtuullisen ajan kuluessa tai jos se on puutteellinen, tee valitus Traficomille. Kuvaile ongelma tarkasti ja liitä mukaan kaikki siihen liittyvät tiedot.

Jaa.
Exit mobile version