maanantai, 1 heinäkuun

Pinkillä rahalla tarkoitetaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen käyttämää rahaa.

Hannu Medina kertoo, mitä pinkki raha on.

Suomessa ei osata hyödyntää pinkin rahan mahdollisuuksia, sanoo We speak gay -yhteisön sekä Gay Travel Finland -sivuston perustaja Hannu Medina.

– Ei juurikaan. Sanoisin, että keskittyy aika pitkälle tähän pride-kauteen. Kyllä me olemme aika alkuvaiheessa tässä.

Pinkillä rahalla tarkoitetaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen käyttämää rahaa. Suomessa ilmiötä ei ole paljoakaan tutkittu, mutta maailmanlaajuisesti sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen vuosittaisen ostovoiman on arvioitu olevan talousjulkaisu Forbesin mukaan lähes 4 biljoonaa dollaria.

Medinan mukaan pinkki raha on houkuttelevaa juuri siksi, että kohderyhmä, eli sateenkaari-ihmiset, käyttävät paljon rahaa.

– Yhdysvaltalaisten kuluttajatutkimusten mukaan sateenkaripariskunnat ovat usein lapsettomia, jolloin rahaa jää omaan itseensä, matkusteluun, kulttuuriin ja ravintoloihin.

Medinan mielestä pinkin rahan mahdollisuuksien hyödyntämättä jättämistä Suomessa selittää kaksi asiaa: marginaaliseksi arvioitu markkina ja stigman pelko. Hänen mukaansa sateenkaari-ihmisten osuus väestöstä arvioidaan alakanttiin.

– On ajateltu, että Suomi on markkinana pieni ja sateenkaari-ihmisiä väestöstä 5 prosenttia, joten tätä on pidetty marginaalisena. Sanoisin, että tänä päivänä se ei ole enää marginaalista.

Toisaalta sukupuolen ja seksuaalisen moninaisuuden esiin nostamisen pelätään johtavan asiakkaiden menetykseen. Medinan mielestä yritysten ei kuitenkaan tarvitse valita asiakkaiden väliltä.

– Tietyllä tavalla huoli on turha, mutta ymmärrettävä, koska tähän asiaan on liittynyt vuosia tietty stigma.

Miten pinkkiä rahaa houkutellaan? Katso koko Hannu Medinan haastattelu 8 minuuttia -ohjelmassa.

Jaa.
Exit mobile version