sunnuntai, 30 kesäkuun

Björkö–Panike-retkeilyreitin lossi otetaan vihdoin käyttöön pitkän odotuksen jälkeen. Toiveissa on, että vaellusreitti houkuttelee alueelle paljon ihmisiä.

Björkö–Panike-vaellusreitillä Mustasaaren Björköbyssä otetaan käyttöön pitkään odotettu lossi.

Aurinkoenergialla kulkeva lossi on tiettävästi ensimmäinen Suomessa. Siksi sille on annettu nimi Meri 1.

Alina Sten pitelee vipua, joka vie lossia eteenpäin. Vauhti on rauhallinen – tuskin huomaa, että lossi liikkuu.

– Tämä on toinen kerta, kun ajan lossilla, Sten kertoo Yle Österbottenille.

Sten kuljettaa matkustajia lossilla koko kesän. Sen jälkeen on tarkoitus, että retkeilijät pääsevät ajamaan sillä itse.

Lossia on helppo ohjata, se kulkee sähkömoottorilla. Sähkö tulee lossin katolla olevista 34 aurinkopaneelista.

Sateisten ja pilvisten päivien ei pitäisi olla ongelma.

– Vaikka aurinkopaneelit eivät saisi tarpeeksi aurinkoa, tällä vauhdilla ajettaessa akkukapasiteetti riittää kuljettamaan lossia kaksi päivää, sanoo Metsähallituksen virkistysalueasiantuntija Teemu Rauhala.

Pitkä projekti

Björkö–Panike-retkeilyreitin yhdistävä lautta on osa suurempaa projektia, jossa koko vaellusreitti on uusittu.

Hanke on toteutettu edellisen eduskunnan, vuonna 2019 myöntämän lisämäärärahan turvin.

Mustasaaren kunnassa ollaan tyytyväisiä, että hanke on vihdoin valmis.

– Olemme työskennelleet tämän parissa ainakin viisi vuotta. Kävin eilen läpi asiakirjoja, ja keväällä 2019 olemme jo esitelleet suunnitelmat, kosiskelleet ministereitä ja kansanedustajia ja nyt tässä on lopputulos, Mustasaaren kunnanjohtaja Rurik Ahlberg kertoo.

Lossi- ja vaellusreitti vihitään käyttöön tänä lauantaina. Yleisö voi osallistua Björkö–Panike-vaellukselle ja lähteä sään salliessa lossin neitsytmatkalle.

– Lauantaille on luvattu kovaa tuulta. Lossia testataan etukäteen, miten se tuulessa käyttäytyy ja voiko sen kyytiin ottaa yleisöä, Teemu Rauhala sanoo.

Rauhalan mukaan lautta on tiukasti kiinni vaijerissa vedenpinnan alla, mutta silti pelataan varman päälle. Jos tuuli on liian voimakas, lautta ei kulje lauantaina.

Toiveissa lisää kävijöitä

Aiemmin Stora Segelsörenin vaellusreitille piti tilata venematka Korsbådafjärdenin vesiväylän yli, mikä on ollut kallista. Uuden lautan avulla retkeilijät voivat ylittää matkan ilmaiseksi, eikä aikatauluja enää ole.

Björkö–Paniken koko vaellusreitin pituus on noin 13 kilometriä. Reitin varrella on runsaasti levähdyspaikkoja, joista kaksi on uusia. Siellä voi myös telttailla.

Teemu Rauhala uskoo, että retkeilyreitille tulisi nyt enemmän kävijöitä.

– Toivon, että ihmiset löytävät tiensä tänne ja saarelle. Tämä on todella mukava ja vaihteleva reitti.

Artikkeli on tiivistelmä Österbottenin toimittaja Chanette Häruksen artikkelista: Finlands första soldrivna färja tas i bruk i Korsholm: ”Den här färjan är för finsmakare”

Jaa.
Exit mobile version