lauantai, 11 tammikuun

Suomen Ilmavoimamuseo on houkutellut niin paikallisia lapsiperheitä kuin keski­eurooppalaisia eläkeläisiä.

Ada Lassuri,

Riina Mäentausta

Jyväskylän Tikkakoskella sijaitseva Suomen Ilmavoimamuseo keräsi viime vuonna ennätysmäärän yleisöä.

Museossa vieraili noin 32 000 ihmistä, mikä on suurin määrä yli 30 vuoteen. Museonjohtaja Kai Mecklinin mukaan asiakkaita oli viimeksi yhtä paljon vuonna 1990.

Mecklinin mukaan yksi suosion syistä on saavutettavuus. Museo sijaitsee Nelostien läheisyydessä, noin 20 kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta.

– Jyväskyläläiset ovat huomanneet, että tämä ei olekaan niin kauhean kaukana.

Museon näkyvyyttä ohikulkijoille on parannettu asettamalla suuria kylttejä moottoritien varteen, niin suomeksi kuin englanniksi.

Lisäksi Mecklin kertoo, että museon kohderyhmää on virkistetty.

– Emme ole vanhojen ukkojen paikka, vaan tämä on matkailukohde ja lapsiperheiden paikka.

Vaikuttaa siltä, että museo on onnistunut tavoitteessaan. Tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kävijäryhmistä on Mecklinin mukaan äidit lasten kanssa.

– Lapset viihtyvät täällä. He saavat juosta ja huutaa, se ei haittaa ketään. Tämä on sellainen paikka, jossa voi purkaa energiaa.

Nato-jäsenyys lisäsi kiinnostusta

Mecklin on huomannut, että Natoon liittymisen jälkeen museoon on tullut eläkeläisryhmiä Keski-Euroopasta.

– Keskieurooppalaiset kokevat meidät nyt turvalliseksi maaksi. Se on ollut meille vähän yllätys.

Kansainväliset asiakkaat muodostavat noin kymmenesosan asiakaskunnasta.

Myrsky-hävittäjän entisöinti on pian valmis

Mecklinin mukaan näyttelyyn tehdään parhaillaan suurinta muutosta sitten vuoden 1989. Osa lentokoneista on siirretty säilytystiloihin, ja tilalle on tuotu uusia.

Tulevana kesänä esille on tarkoitus saada myös kymmenisen vuotta restauroitu Myrsky-hävittäjä. Mecklin uskoo, että se tulee olemaan yksi näyttelyn kohokohdista.

Myrsky oli ainoa kotimainen hävittäjä, joka osallistui sotaan. Niitä valmistettiin 51 kappaletta, mutta yksikään ei säilynyt.

Entisöity Myrsky on rakennettu alkuperäisestä rungosta. Ilmavoimamuseon konservaattori Harri Huopainen kertoi vuonna 2021, että tavoitteena on ollut käyttää mahdollisimman paljon osia tuhoutuneista koneista.

Jaa.
Exit mobile version