Poliisi selvittää, liittyykö ulkomaalainen rahtialus sähköyhteyden katkeamiseen Suomen ja Viron välillä.
Kai Jääskeläinen
Toni Joukanen
STT
Emmi Siljamäki
Suomen keskusrikospoliisi tutkii Suomen ja Viron välisen sähköyhteyden katkeamista törkeänä tuhotyönä. Myös Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.
Poliisi epäilee tällä hetkellä Eagle S -öljytankkeria Estlink 2 -sähkökaapelin vauriosta. Poliisi on ottanut aluksen tänään aamuyöllä haltuunsa.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin kertoo Ylelle, että vioittunut kohta sijaitsee merikaapelissa Suomen puolella.
Näin ollen myös korjausvastuu tulee olemaan Fingridillä. Pahkin arvioi, että kaapelin korjaus tulee kestämään jopa seitsemän kuukautta.
Ulkomaalaisaluksen osuutta selvitetään
Tapahtunutta selvittävät poliisi ja Rajavartiolaitos.
Suomen ja Viron välinen sähköyhteys Estlink 2 katkesi eilen keskiviikkona.
Poliisin tiedotteen mukaan viranomaiset saivat tiedon Suomen ja Viron välillä kulkevan sähkökaapelin mahdollisesta vioittumisesta keskiviikkona 25. joulukuuta iltapäivällä kantaverkkoyhtiö Fingridiltä.
Asiaa ryhdyttiin selvittämään välittömästi tiedon saapumisen jälkeen, poliisi sanoo tiedotteessaan.
Poliisi kertoo selvittävänsä tapahtumaketjua yhteistyössä Rajavartiolaitoksen sekä muiden viranomaisten kanssa. Lisäksi selvityksen alla on, liittyykö ulkomaalainen rahtialus vaurioon.
Ylen erikoislähetys tapauksesta alkaa kello 13.50. Voit seurata lähetystä Ylen verkkosivuilla, Areenassa, televisiossa Yle TV1 -kanavalla sekä Radio Suomessa. Viranomaiset pitävät tiedotustilaisuuden kello 14.
Viranomaisilla on tänään tiedotustilaisuus Suomenlahden kaapelivauriosta. Helsingin poliisi kertoo, että tilaisuus pidetään iltapäivällä kello kahdelta. Yle näyttää tilaisuuden suorana.
Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid tiedotti eilen joulupäivänä, että Suomen ja Viron välillä kulkevassa Estlink 2 -sähköyhteydessä on häiriö.
Vioittuneesta sähkölinjasta 145 kilometriä on merikaapelia, josta 75 kilometriä sijaitsee Suomen puolella.
Pahkin kertoi Ylelle keskiviikkoiltana, että merikaapelin yläpuolella oli kaksi alusta samaan aikaan, kun siirtoyhteys katkesi. Hän ei ota kantaa siihen, minkä nimisiä alukset ovat.
Keskusrikospoliisin johtaja Robin Lardot kertoo tiedotustilaisuudessa, että Estlink 2 -kaapelin epäillään hajonneen ulkoisesta voimasta. Keskusrikospoliisin mukaan asiaa tutkitaan nyt törkeänä tuhotyönä. Myös Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.
Tankkeri saatettiin Porkkalan edustalle
Kaapelin vikaantuessa alueella on liikkunut ainakin Cookinsaarten lipun alla seilaava Eagle S -öljytankkeri. Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-seurantapalvelun perusteella kyseinen alus hidasti selkeästi kulkuaan kaapelivaurion havaitsemisen aikoihin.
Tullin pääjohtaja Sami Rahskit kommentoi tiedotustilaisuudessa, että aluksen epäillään kuuluvan varjolaivastoon, jonka seurauksena se ei ole Rashkitin mukaan länsimaisten vakuutusten piirissä..
Eagle S -tankkerin lastina on lyijytöntä bensiiniä, jota on lastattu Venäjän satamissa. Miehistön kansallisuuksista ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Alus ei ole tänä vuonna aiemmin ollut Suomenlahdella, vaan on liikkunut esimerkiksi Turkin ja Intian alueella.
Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassinen kertoo poliisin ja rajavartiolaitoksen tiedotustilaisuudessa, että Eagle S -aluksen ankkurit eivät olleet paikallaan. Sen seurauksena poliisi on epäillyt aluksen toimintaa ja ottanut aluksen tänään aamuyöllä haltuun.
Keskusrikospoliisin mukaan asiaa tutkitaan nyt törkeänä tuhotyönä. Myös Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.
Palvelun seurantatietojen perusteella Rajavartioston vartiolaiva Turva saattoi kyseisen tankkerin Porkkalan edustalle alkuillasta joulupäivänä. Molemmat alukset olivat varhain tapaninpäivän aamuna edelleen Porkkalan edustalla.
Öljytankkeri oli Marinetrafficin mukaan matkalla Pietarista Egyptiin.
Meriliikenteestä uutisoivan perinteikkään brittijulkaisun Lloyd’s Listin mukaan Eagle S -tankkeri on Venäjän öljyä kuljettavaa niin kutsuttua pimeää laivastoa.
Julkaisu määrittelee pimeään laivastoon kuuluvaksi yli 15-vuotiaat alukset, joiden todellinen omistaja ei ole tiedossa, joiden ainoa tehtävä on kuljettaa öljyä pakotteiden alaisesta maasta ja jotka ovat tehneet Yhdysvaltain hallinnon määrittelemiä harhaanjohtavia meriliikenteen käytäntöjä.
Lloyd’s Listin mukaan kyseinen tankkeri on Arabiemiraateista olevan Caravella-yrityksen ainoa alus. Heinäkuussa brittijulkaisu uutisoi noin 20 vuotta vanhan huonokuntoisen Eagle S -tankkerin olevan turvallisuus- ja ympäristöriski.
Sosiaalisessa mediassa on seurattu kahta laivaa
Myös sosiaalisessa mediassa on pidetty Eagle S:n liikkeitä epäilyttävinä. Avointa dataa seuraava nimimerkki Auonsson on kirjoittanut öljytankkeri Eagle S:n hidastaneen neljänneksen vauhdistaan vain muutamia minuutteja ennen kuin se ylitti Estlink 2:n. Sosiaalisessa mediassa esitetyn tiedon mukaan laiva ylitti kaapelin vian ilmaantumisen aikaan.
Sen sijaan toinen yhteyden katkeamisen ajankohtaan täsmäävä alus näyttäisi kulkeneen kaapelin yli kahdeksan minuuttia liian aikaisin. Kyseessä on Hongkongin lipun alla kulkeva Xin Xin Tian 2 -rahtialus.
Xin Xin Tian 2 -aluksesta ja sen liikkeistä kertoi Suomessa aiemmin Iltalehti.
Toistaiseksi ei ole varmuutta, mistä syystä siirtoyhteys on katkennut.