Traficomin erityisasiantuntija Aleksi Paimander epäilee, että alueella ei käytetä Uberia tai Boltia siinä määrin kuin Kehä III:n sisällä.
Pekka Ruissalo,
Iina Kluukeri,
Raila Paavola
Keski-Pohjanmaalla ajetaan Suomen kalleimmat taksimatkat. Tieto perustuu Traficomin tilastoon.
Taksi-indeksi perustuu välityskeskusten Traficomille ilmoittamiin toteutuneisiin hintatietoihin.
Indeksin pohjaluku 100 määriteltiin vuonna 2018, kun taksiuudistuksen yhteydessä luovuttiin hintasääntelystä.
Nyt Keski-Pohjanmaan indeksiluku on Suomen korkein eli 131. Pohjanmaalla lukema on maan toiseksi korkein, 121 ja Etelä-Pohjanmaalla 118,6.
Halvimmat taksikyydit ovat Uudellamaalla, missä indeksiluku on 80.
Pohjanmaalla ei käytetä Boltia
Sovelluksella tilatut taksimatkat ovat selvityksen mukaan hillinneet yleisesti hintojen nousua, sanoo Traficomin erityisasiantuntija Aleksi Paimander.
Se ei kuitenkaan koske koko maata, sillä pääkaupunkiseudulla esimerkiksi Uberia ja Boltia käytetään enemmän.
– On mahdollista, että Pohjanmaalla tällaisia palveluja ei käytetä siinä määrin, ja niillä on vähäisempi saatavuus, Paimander sanoo.
Hänen mukaansa taksien määrä ei välttämättä korreloi siihen, miten hintataso kehittyy. Selvityksen mukaan varsinkin kevättalven 2023 jälkeen taksikyytien hinnat kääntyivät pohjalaismaakunnissa selkeään nousuun.
– Taustalla voi olla muutoksia taksialan toimijoiden hinnoitteluperiaatteessa. Sitä emme pysty paikallisesti arvioimaan.
Kilpailutukset tuovat haasteen
Keski-Pohjanmaan taksiautoiijoiden puheenjohtaja Kenneth Blomqvist näkee asian taustalla selvän syyn.
– Kaikki kilpailutukset on jonkin aikaa järjestetty nyt niin, että siitä ei tahdo jäädä yrittäjälle yhtään mitään. Jostain on otettava sitten myös se palkan osuus. Polttoaineen hintakin tietysti on vaihdellut viime vuosina, joskus mennään ylös ja joskus mennään alas, Blomqvist sanoo.
Kilpailua on, ja sekin vaikuttaa kokonaisuuteen.
– Hyvin harvoin ihminen kyselee, paljonko tämä kyyti maksaa. Maksuluettelo on selkeästi esillä, joten siitä matkustaja voi katsoa kyydin hinnan.
Hintaindeksi pompahti Pohjanmaan maakunnissa selvästi ylöspäin kevättalvella 2023. Blomqvist ei löydä muutokselle yhtä selitystä.
– Vaikea sanoa, mitä siinä tapahtui. Varmasti tässä on ollut monta asiaa, joka on nostanut kuluttajataksaa.
Niin sanotut yhteiskunnalliset kyydit eli esimerkiksi Kela-taksimatkat muodostavat taksiyrittäjän ansainnasta osan. Pelkästään sillä ei silti tehdä palkkatuloa.
– Varmaankin noin 20 prosenttia on näitä kyytejä. Se on tietysti aika pieni osa, jos ajatellaan katteen kannalta.