Nurmijärven onnettomuuspaikan puutteet eivät ole ainutlaatuisia.
Nurmijärvellä neljän nuoren menehtymiseen johtanut suistumisonnettomuus on herättänyt jälleen keskustelua yksityisteiden siltojen ja siltapenkereiden turvallisuudesta ja kunnosta.
Tapauksessa henkilöauto ajautui sillalta jokeen, mihin saattoi vaikuttaa se, ettei tien laidassa ollut riittäviä estäviä rakenteita.
Kyseisen onnettomuuspaikan puutteet eivät ole mitenkään ainutlaatuisia.
Viime vuoden lopussa päättyneen selvitystyön mukaan Suomessa yksityisteillä on jopa 1 500 siltaa, joiden kunnossa on puutteita. Kaikkiaan työssä käytiin läpi 7 200 siltaa.
– Suurimmat vauriot ovat kantavissa rakenteissa, mutta kyllä siellä on huomattavasti puutteita myös kaiteiden ja kansien rakenteissa, kertoo elinkeinopäällikkö Timo Pisto Suomen Metsäkeskuksesta.
Sillat oheisrakenteineen ovat monelle yksityistielle iso haaste, sillä niiden kunnossapito ja etenkin uusiminen on kallista. Lyhyenkin sillan rakentaminen perustuksineen voi maksaa yli 200 000 euroa.
Kustannuksia lisää myös se, että siltojen rakennesuunnitelmien ja lujuuslaskelmien on oltava ammattilaisten laatimia.
– Nykyaikaisen yksityistien sillan pitää kantaa nykyaikainen tukkirekka, eli 76 tonnia painava yhdistelmä, sanoo Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.
Toisaalta, vielä kuluvan vuoden 2025 ajan tiekunta voi saada siltaremonttiinsa Ely-keskukselta tukea jopa 85 prosenttia kustannuksista. Vuonna 2026 tuen osuus putoaa 75 prosenttiin.
Peruskorjausten ohella tukea voi saada myös sillan liikenneturvallisuuden parantamiseen tai vaikkapa kaiteiden rakentamiseen. Tuen saamista voi kuitenkin rajoittaa määrärahojen niukkuus.
Lisäksi puukuljetusten kannalta merkittäville yksityisteille voi saada Metsätalouden kannustinjärjestelmän mukaista Metka-tukea.
Yksityisteillä siltojen ja koko tien kunnossapito on useimmiten tiekunnan vastuulla. Moni tiekunta on halunnut suojautua puutteiden aiheuttamilta korvausvaateilla vakuutuksella.
– Vastuuvakuutusten määrä on lisääntynyt nopeasti, eli vähänkin aktiivisempi tiekunta haluaa vakuutuksen ottaa. Meidän käsityksen mukaan vakuutukset tiekunnille on sen verran edullisia, että ei ainakaan sen takia tarvitse sitä jättää ottamatta, kertoo Takalammi.
Hän myös muistuttaa, että jos vakuutusta ei ole, ja tiekunta määrätään maksuvelvolliseksi, vastuun kantavat osakkaat.
– Viime kädessä kiinteistöt ovat silloin sitten siellä vakuutena. Meillä ei ole tiedossa, että olisi suuria maksuja tullut, mutta kaikki on mahdollista ja siihen on syytä varautua, Takalammi sanoo.