Myös rahtialuksen ankkurissa huomattiin vika jo kauan ennen laivan saapumista Itämerelle.
Balticconnector-kaasuputken vauriot aiheuttaneella rahtialuksella oli ongelmia jo aivan matkan alussa Kiinassa, selviää Svenska Ylen tekemästä selvityksestä.
Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki ja useat tietoliikennekaapelit vaurioituivat lokakuussa 2023, kun kiinalaisen Newnew Polar Bear -konttialuksen ankkuri osui putkeen ja kaapeleihin Suomenlahden pohjassa.
Svenska Ylen saamien aikataulutietojen mukaan Newnew Polar Bear lähti Kiinan Shanghaista lähes viikko alkuperäisestä aikataulusta myöhässä ja saapui määränpäähänsä Pietariin Venäjälle yli kuukausi myöhässä.
Laivan piti alkuperäisen aikataulun mukaan lähteä Shanghaista 9. elokuuta ja kiertää Jäämeren kautta Itämerelle. Matka pääsi kuitenkin alkamaan vasta 15. elokuuta. Aluksen piti olla perillä Pietarissa 6. syyskuuta, mutta lopulta se saapui perille 8. lokakuuta.
Ankkurissa ongelmia jo ennen Itämerta
Balticconnectorin ja kaapeleiden vauriot aiheutti Newnew Polar Bearin vioittunut ankkuri, joka raahautui merenpohjassa satoja kilometrejä. Svenska Ylen tietojen mukaan ankkurissa oli ongelmia jo matkan alkupuolella.
Syyskuun ensimmäisenä päivänä alus lähti Japanin pohjoispuolella sijaitsevalta, Venäjälle kuuluvalta Sahalinin saarelta, mutta joutui palaamaan sinne takaisin.
5. syyskuuta Newnew Polar Bearin laivayhtiö ilmoitti, että laivan matka viivästyy, sillä laivan ankkuri vaati korjausta. Alus jatkoi matkaa viisi päivää myöhemmin 10. syyskuuta.
Merikapteeneja Turussa Aboa Maren oppilaitoksessa kouluttava merikapteeni Magnus Winberg arvioi Svenska Ylelle, että näin suuret rahtilaivan viivästykset ovat epätavallisia. Winbergin mukaan rahtilaivojen reitit aikataulutetaan hyvin tiukasti.
Winbergin mukaan Newnew Polar Bearin liikkeet viittaavat siihen, että laivalla on ollut teknisiä ongelmia. Winberg arvioi, että ongelmat voivat johtua hankalista sääolosuhteista tai miehistön tekemistä virheistä.