Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen: lapsia menehtynyt tieliikenteessä tänä vuonna poikkeuksellisen paljon.
Kuluva vuorokausi jää erittäin synkäksi luvuksi suomalaisen tieliikenteen historiaan seitsemällä kuolonuhrillaan. Edellinen tätä pahempi onnettomuuspäivä sattui liki kymmenen vuotta sitten, 14. joulukuuta 2014. Silloin yhteensä kahdeksan ihmistä menehtyi onnettomuuksissa Laukaassa, Simossa ja Valtimolla.
– Liikenteestä on saatu tänään poikkeuksellisen murheellisia uutisia. Tämä on hyvin surullista, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.
– Konginkangas on tietysti historiallisesti se synkin suomalaisen tieliikenteen päivä. Tänään koettu on kuitenkin erittäin harvinaista tänä päivänä, Anteroinen sanoo.
Konginkankaalla Äänekoskella menehtyi 23 ihmistä rekan ja linja-auton yhteentörmäyksessä maaliskuussa 2004.
Lapsia kuollut paljon
Anteroinen arvioi, että huono ajokeli on olettavasti ollut yhtenä aiheuttavana tekijänä perjantain onnettomuuksissa, mutta muuten syyt selviävät aikanaan tutkimuksissa.
Perjantain kuolonuhreista kaksi oli lapsia. Anteroinen kiinnittääkin huomiota siihen, että tänä vuonna tieliikenteessä on kuollut poikkeuksellisen paljon alle 15-vuotiaita, peräti yhdeksän, kun viime vuonna heitä oli yksi.
– Lasten osalta liikenneturvallisuus on nyt ottanut askeleen ihan väärään suuntaan, Anteroinen korostaa.
Anteroisen mukaan lapsille sattuneet onnettomuudet ovat olleet tyypiltään hyvin erilaisia ja syyt niihin vaihtelevia.
– Uusimpana onnettomuustyyppinä ovat sähköpotkulaudat. Niitä meillä ei aikaisemmin ole ollut liikennekuolemissa. Meidän on ehdottomasti keksittävä keinot ennaltaehkäistä, ettei onnettomuuksia satu lapsille eikä tietysti aikuisillekaan.
Kesäkuussa Vantaan Myyrmäessä 12-vuotias tyttö menetti henkensä sähköpotkulautaonnettomuudessa. Samalla skuutilla matkustaneet kaksi muuta tyttöä loukkaantuivat.
Juhannusaattona Helsingin Kaivopuistossa 14-vuotias poika kaatui sähköpotkulaudalla ja menehtyi myöhemmin vammoihinsa.
Elokuussa Espoon Leppävaarassa kaksi sähköpotkulaudalla liikkunutta miestä törmäsi toisiinsa. Toinen miehistä menehtyi myöhemmin sairaalassa.
Yli tuhat 1970-luvulla
Kaiken kaikkiaan tieliikenteessä kuolleiden määrä on hiljakseen laskenut jo pitkään. Nyt ollaan päästy jo alle 200 kuolonuhriin vuodessa, kun vielä 1970-luvulla heitä oli pahimmillaan yli tuhat vuodessa.
– Liikenneturvallisuuden parantaminen on pitkäjänteistä työtä ja meillä on paljon keinoja parantaa liikenneturvallisuutta: turvallisemmat ajoneuvot ja tiet, turvallinen kuljettaja ja poliisivalvonta. Nämä kaikki keinot parantavat myös lasten liikenneturvallisuutta, Anteroinen painottaa.