sunnuntai, 19 toukokuun

Kuljettajalla on itsellään vastuu arvioida, milloin on sopiva aika vaihtaa kesärenkaisiin. Vääristä rengasvalinnoista sakotetaan kuitenkin harvakseltaan.

Yhtenä päivänä aurinkoisen kuiva tie, seuraavana jäätävän liukasta, pakkasta ja pyryä.

Kevään keikahtaminen jälleen talviseksi aiheuttaa autoilijoille harmaita hiuksia: jo kertaalleen vaihdetut renkaat on takatalven myötä joutunut vaihtamaan takaisin talvisempaan keliin sopiviksi.

1. kesäkuuta 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos keli sitä edellyttää. Vastuu on siis autoilijalla itsellään.

Voiko poliisi sakottaa, jos talvirenkaista on luovuttu keliin nähden liian aikaisin? Mistä tietää, milloin on oikea hetki renkaiden vaihdolle?

Kysymyksiin vaastavat Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti ja Lounais-Suomen poliisin liikennepoliisisektorin ylikomisario Petri Kangas.

Milloin on oikea hetki vaihtaa kesärenkaisiin?

– Hyvä nyrkkisääntö on, että ulos katsominen aamulla antaa suuntaa siihen, vaatiiko keli talvikäyttöön soveltuvia renkaita. Turvallisuus pitää pystyä ennen kaikkea takaamaan, Liikenneturvan Elias Ruutti toteaa.

Saako talvirenkaita pitää pitkälle kevääseen ”varmuuden vuoksi”?

– Lakiin on kirjattu, että nastarenkaita saa käyttää maaliskuun jälkeen, jos keli sitä edellyttää. Vastuu kelin arvioimisesta on kuljettajalla itsellään. Kitkarenkaiden käyttöä ei mikään lainsäädäntö erikseen kiellä, mutta on syytä muistaa, että niiden käyttö ei kuitenkaan sovellu ympärivuotiseen käyttöön, Ruutti sanoo.

Voiko poliisi sakottaa keväällä väärästä rengasvalinnasta, jos keliolosuhteet vaihtelevat?

– Kelien vaihdokset näyttävät olevan yllätyksellisiä, joten varsinaisesti renkaista ei saa sakkoa. Jos renkaat ovat epäsopivat ja tulee kolareita tai tieltä suistumisia, silloin seuraamuksia saattaa hyvinkin tulla. Voiko niillä renkailla juuri siinä kelissä ajaa, jää kuskille arvioitavaksi, ylikomisario Petri Kangas sanoo.

Missä tilanteissa poliisi kirjoittaa sakon, jos rengas ei vastaa keliolosuhteita?

– Tänäkin talvena on sakkoja kirjoitettu, jos lumessa ja jäässä on kesärenkailla ajeltu. Se on harvinaisempaa, että kesällä ajetaan nastarenkailla, mutta sellaisiakin tilanteita on. Yleisempää on kuitenkin, että sakko kirjoitetaan talvella kesärenkaista, Kangas sanoo.

Huomioi erityisesti renkaan ikä ja kulutuspinta

Renkaiden vaihdon yhteydessä on syytä tutkia vanhojen renkaiden kunto, onko kulutuspintaa riittävästi ja onko rengas muilta osin kunnossa.

Henkilöautoissa talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään kolme millimetriä, kesärenkaissa syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.

– Näissäkin on hyvä muistaa, että rengas menettää parhaat ominaisuutensa jo ennen näitä lukemia, Elias Ruutti muistuttaa.

Myös renkaan ikä on syytä ottaa huomioon. Päällisin puolin hyvältä näyttävä, vähän ajettu rengas on todennäköisesti menettänyt ominaisuuksiaan, jos rengas on iältään ylittänyt jo kuusi vuotta. Kymmenen vuotta vanha rengas on Ruutin mukaan tullut jo tiensä päähän.

– Renkaan kumiseos kovettuu iän myötä pikkuhiljaa. Kovettunut rengas ei välttämättä kulu niin nopeasti. Joskus voi olla niin, että vähän ajettu rengas näyttää hyvältä, mutta se ei enää kuitenkaan ominaisuuksiltaan ole uutta vastaava.

Ikä on helppo tarkistaa: renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä, josta selviää milloin rengas on valmistettu. Neljänumeroisen luvun kaksi ensimmäistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuosiluvun, jolloin rengas on valmistettu.

Jaa.
Exit mobile version