Taksiala on uudenlaisen maailman pyörteissä. Viime viikolla Bolt-kuljettajat vaativat itselleen parempia palkkioita.
Kilpailu taksialalla on kiristynyt, ja se näkyy monella tavalla. Hiljattain Bolt-kuljettajat kertoivat, kuinka Bolt vie jatkuvasti isomman osan kuljettajien palkkioista. Yli 70 kuljettajaa vaati mielenilmauksessa Boltilta muutoksia.
Myöhemmin Boltin maajohtaja kommentoi, että yhtiö käy vaatimuksia läpi kuljettajien kanssa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom arvioi, että nyt 25 prosenttia takseista ajaa ”alusta-ajoja”. Taksikuljettajalla tai taksiyrittäjällä voi tehdä töitä myös useammalle alustalle. Tunnetuimpia alustatoimijoita ovat juuri Bolt ja yhdysvaltainen Uber.
Kilpailu on kiristynyt varsinkin pääkaupunkiseudulla, mutta alustayhtiöt ovat hiljalleen aloittaneet toiminnan muissakin kaupungeissa.
Uberin maajohtaja Sanni Nummi sanoo heidän toimivan Helsingin lisäksi myös Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Tampereella ja Turussa.
– Uberilla on nyt muutama tuhat kuljettajaa Suomessa. Olemme nähneet kuljettajien määrän lähes kaksinkertaistuvan hieman yli vuoden aikana, kertoo Nummi sähköpostitse.
Taksialan vuosien myllerrys
Myllerrys taksialalla alkoi jo viisi vuotta sitten kritiikkiä aiheuttaneen taksiuudistuksen myötä.
Uudistusta seurasi korona, joka hiljensi taksialaa. Ja kun koronan kurjimuksesta päästiin niin huomattiin, että digitalisaatio ja alustayhtiöt ovat tulleet alalle vauhdilla.
Nyt asiakkaista kilpaillaan tuttuuden sijaan myös edullisimmilla hinnoilla ja sovelluksilla, jotka tarjoavat asiakkaalle enemmän vaihtoehtoja.
Asiakkaalla on mahdollisuus muun muassa tarkistaa hinta jo ennen ajon tilausta, päättää millaisen auton haluaa ja arvioida jälkeenpäin saamansa palvelun sujuvuus.
Kuljettajat ja työpaikat eivät kohtaa
Taksinkuljettajien määrä vaihtelee sesongin mukaan. Avoimia paikkoja on julkisessa työnvälityksessä noin 500 ja työttömiä työnhakijoita noin 2 000.
Koska avoimia paikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työnhakijoita, tilastoituu ammatti niin sanotuksi ylitarjonta-ammatiksi. Taksinkuljettajat toimivat kuitenkin usein yrittäjinä, joten tarjolla olevat työmahdollisuudet yrittäjämäisen työn kautta eivät tule täysimääräisesti huomioitua tässä arviossa.
Eniten kysyntää ja tarjontaa on suurissa kaupungeissa, toteaa erityisasiantuntija Liisa Larja Työ- ja elinkeinoministeriöstä.
Ongelmana on avoimien työpaikkojen ja taksinkuljettajien kohtaamattomuus, sanoo johtavana asiantuntijana Pasi Hautalahti Traficomista.
– Meillähän on taksinkuljettajien ajolupia todellakin paljon, mutta liikennöintivelvoitetta heillä ei ole. He ovat ehkä kaiken varalta hakeneet taksinkuljettajan ajoluvan ja odottelevat, jos kiinnostuvat ajamisesta myöhemmin. He eivät siis välttämättä ole aktiivisia työnhakijoita, sanoo Hautalahti.
Kuljettajalupia noin 50 000
Toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Taksiliitosta allekirjoittaa Hautalahden näkemyksen.
Osittain kyseessä on alueellinen ongelma, sillä isoissa kaupungeissa on paljon enemmän tarjolla kuljettajia, joilla on taksilupa. Muitakin syitä löytyy.
– Sitten voi olla myöskin toisena asia olla se osaaminen, joka ei välttämättä sitten kohtaa sen työn tarjoajan kanssa.
– Useasti tulee kysymykseen muun muassa suomen kielen osaaminen, että pystyy palvelemaan Kela-asiakasta tai koululaista tai sote-asiakasta sillä kielellä, joka sille asiakkaalle sopii, kertoo Michelsson.
Vuoden loppuun mennessä Suomessa on Traficomin arvion mukaan noin 50 000 taksin kuljettajalupaa, jos kaikki nyt luvan omaavat uusivat lupansa. Lupia on vielä uusimatta reilu 9 000. Traficom on varautunut uusimisien vilkastuvan kohti vuodevaihdetta mentäessä.
Taksiliikenteen harjoittaminen on luvanvaraista toimintaa. Eräs luvan myöntämisen edellytys on hyväksytysti suoritettu taksiliikenteen yrittäjäkoulutus ja yrittäjäkoe tai muuten osoitettu ammatillinen pätevyys.