Virolainen taksinvälitysyhtiö laajensi talvimatkailusesongin alussa toimintaansa Rovaniemelle. Ensimmäisen viikon perusteella kysyntää on riittänyt.
Taksimarkkinat kiristyvät Rovaniemellä entisestään, kun taksinvälitysyhtiö Bolt on laajentanut toimintaansa myös Rovaniemelle.
Yle kertoi aiemmin tällä viikolla, kuinka Rovaniemen taksimarkkinat ovat kuumentuneet. Sesonkina taksien määrä jopa tuplaantuu ja taksitolpilla on erilaisia lieveilmiöitä, kuten ylihinnotteilua.
Boltin Suomen maajohtaja Mikael Uusivuori kertoo, että kysyntä turistisesongin alussa on ollut kovaa.
– On ollut ihan älyttömän hyvä startti, parempi kuin osattiin arvata.
Yli 50 maassa toimiva virolaisyhtiö Bolt aloitti toiminnan Suomessa kesällä 2022 pääkaupunkiseudulta. Nyt toimintaa on jo usealla paikkakunnalla, Lapissa vain Rovaniemellä, jossa toiminta alkoi noin viikko sitten.
Uusivuori kertoo, että palvelu on monelle ulkomailta saapuvalle turistille ennalta tuttu.
Kuskeja jopa Helsingistä
Uusivuori kertoo, että Bolt vaatii kuljettajilta taksinkuljettajaluvat ja taksikäyttöön rekisteröidyn auton. Yrityksellä täytyy olla taksiliikennelupa. Bolt myös varmentaa pistokokein, että ratissa on ilmoitettu kuljettaja.
– Teemme pistokokeita, missä pyydetään reaaliaikaisia selfie-kuvia, joilla varmistamme, että ratissa on oikea luvanhaltija.
Uusivuori sanoo, että taksinkuljettajat myös pääkaupunkiseudulta ovat olleet kiinnostuneita Rovaniemen kyytimarkkinoista ja ajajia on tullut Lappiin Helsingistä asti.
Bolt-kuskit ovat aiemmin kritisoineet kuljettajien matalia ansioita ja järjestäneet mielenilmauksen Helsingissä.
Ylen lokakuussa haastattelema Helsingissä Bolt-kyytejä ajanut Nazim Alsaew kertoi, että 5 000 euron kyytimaksuista kuljettajalle jää noin 1 300 euroa bruttotuloa kuukaudessa. Alsaew kertoo näille ansiolle pääsemiseksi ajavansa noin 50 tuntia viikossa ja tekevänsä usein viikonloppuisin 16–17-tuntisia työpäiviä.
Ennen kuin taksimatkasta maksetut rahat päätyvät kuljettajalle, ottaa Bolt rahoista osansa ja lisäksi taksiyrittäjä osan, ja tämän jälkeen maksettavana on vielä verot.
Uusivuoren mukaan on vielä aikaista sanoa, mille tasolle kuljettajien ansiot Rovaniemen seudulla yltävät.
Bolt edellyttää tällä hetkellä, että asiakkaiden kuljettamisessa käytettävät autot ovat vuosimallia 2010 tai uudempia.
– Vaihtoehtoa asiakkaille on tilata myös niin sanottuja premium-autoja. Rovaniemellä on lisäksi mahdollista tilata seitsemän hengen tila-autoa tällä hetkellä.
Vielä ei ole aika laajentua muualle
Boltin kyytien kysyntä Rovaniemellä on ollut ensimmäisen viikon perusteella korkealla, ja toisin kuin monissa muissa kaupungeissa, tilauksia on tullut runsaasti myös arkisin.
Uusivuori uskoo, että Boltin kyydeille riittää Rovaniemellä kysyntää myös turistikauden jälkeen etenkin opiskelijoiden sekä sovelluksen kautta taksia käyttävien paikallisten keskuudessa.
Boltilla ei ole ainakaan tällä hetkellä suunnitelmissa laajentua muualle Lappiin eikä laajentumissuunnitelmia ole muuallekaan maahan.
– Seuraamme tilannetta jatkuvasti. On kyllä kiinnostavia kaupunkeja, missä ei olla vielä, mutta vielä ei ole mitään konkreettisia suunnitelmia, Uusivuori sanoo.
Lähitaksin Rovaniemen aluepäällikkö Outi Huttunen kertoi aiemmin tällä viikolla, millaisia ongelmia kaupungissa on taksien kesken ollut.