maanantai, 20 toukokuun

Nykyaikaisista erikoisemmista lisävarusteista hierovat istuimet esiteltiin ensimmäiseksi premium-luokan huippumalleissa. Nyt sellaiset voi saada jo aivan tavalliseen perheautoon.

Varusteiden kehittämisessä suunnannäyttäjinä automaailmassa ovat olleet yleensä premium-merkkien kalleimmat mallit.

– Pääsääntöisesti se menee juuri noin. Ensin tietyt varusteet tulevat premium-merkkeihin. Sieltä ne valuvat vähitellen muiden automerkkien kalliimpiin malleihin, ja sitten pikkuhiljaa perusperheautoihin ja kauppakasseihin, vahvistaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Esimerkiksi Mercedes Benzin S-sarja on vuosikymmenten saatossa esitellyt useita muihinkin merkkeihin levinneitä innovaatioita.

Onko siis myös nyt malliston huipussa jotain sellaista, mitä ei vielä muilla ole?

– Digitaaliset valot. Niillä voidaan heijastaa tiehen liikennemerkkejä tai apukaistatoimintoja. Esimerkiksi tietyömaalla voidaan valoilla piirtää tiehen apuviivat, jotka ohjaavat kavennetulle kaistalle, vastaa kysymykseen Mercedes-Suomen tuotepäällikkö Pauli Eskelinen.

Mercedeksen huippumallissa on heijastavat ajovalot, joilla voidaan piirtää kuljettajan eteen maantiehen esimerkiksi liikennemerkkejä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Äänentoisto värisyttää istuimia

S-mallisto esittelee myös äänentoistojärjestelmän, jota Mercedes kutsuu 4D-järjestelmäksi.

– Kyseessä on säädettävä istuinten värähtelytoiminto. Jos ollaan konsertissa, jossa on voimakas äänentoisto, ihminen aistii musiikin myös värinänä. Mercedeksessä järjestelmä reagoi bassotoistoon ja se välitetään värinänä istuimiin.

Autovalmistajat ovat viime vuosina kehittäneet huomattavasti myös näyttö- ja navigaatiojärjestelmiä.

– Näyttöön tarvitsee tarkentaa katsetta entistä vähemmän. S-sarjassa näyttö heijastuu pitkälle eteen, noin viiden metrin päähän niin, että se näyttää olevan konepellin etureunan päällä.

Mercedes-Benz S 63 E -luksusauton keula.

Premium automerkkien kehittämistä varusteista on usein tullut yleisiä myös halvemmissa automalleissa. Esimerkkinä vuosikymmeniä sitten kehitetyt ABS-jarrut tai nykyaikaisemmat hierovat istuimet. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Lisäksi lisätyn todellisuuden avulla navigointijärjestelmä taas pyrkii entistä paremmin auttamaan kuljettajaa oikean kääntymiskohdan hahmottamisessa.

Yksi erikoisemmista lisävarusteista, joka viime vuosina on lyönyt entistä enemmän läpi, on nelipyöräohjaus. Se esiteltiin jo 1980-luvulla, mutta jäi pitkäksi ajaksi unholaan. Nyt sen on katsottu hyödyttävän erityisesti suurikokoisissa sähköautoissa.

Kun ajoakustolle auton alustaan pitää saada tilaa, on yksi ratkaisu pidentää akseliväliä. Nelipyöräohjaus auttaa, kun auton ketteryys muuten heikkenee.

Aktiivinen ilmajousitus

Toisen tunnetun premium-merkin, Porschen, varustevalikoimaan kuuluivat jo vuonna 2000 xenon-valot monien muiden merkkien vasta haaveillessa sellaisista.

Porschen uunituoreen mallin Taycan Turbo S -mallin varusteista ilmajousitus on valmistajan edustajan mukaan tällä hetkellä esittelemisen arvoinen.

– Ilmajousitusjärjestelmä optimoi koko ajan kaikkien pyörien jousitustasoja. Se minimoi tien epätasaisuudet, auton kori pysyy mahdollisimman vaakatasossa kiihdyttäessä, jarruttaessa tai kaarreajossa, eli matkustusmukavuus kasvaa, kertoo Porschen tuotevastaava Petteri Mesikämmen K-Autosta.

Tässä Porsche Taycanin turbo-versiossa varusteina ovat esimerkiksi aktiivinen ilmajousitus sekä nelipyöräohjaus, joka voi olla tarpeen, koska akseliväliä on pidennetty ajoakuston mahduttamiseksi autoon. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Koska Porsche on matala urheiluauto, ilmajousitusjärjestelmä sisältää lisäksi erikoisuuden, jossa auto pompsahtaa silmänräpäyksessä 55 millimetriä ylöspäin, kun auton oven avaa. Tämä helpottaa autoon nousemista.

Viihdejärjestelmien ja näyttöteknologioiden lisäksi autonvalmistajat tavoittelevat yhä nopeampaa latausta autokannan sähköistyessä. Esimerkkinä Porsche, jonka suhteellisen iso 105 kWh:n akusto latautuu valmistajan mukaan 10 prosentista 80 prosenttiin ihanneolosuhteissa 18 minuutissa. Tämän jälkeen latausnopeus hidastuu.

Myös Taycanissa on nelipyöräohjaus. Pysäköitäessä eturenkaat kääntyvät eri suuntiin kuin takarenkaat, mutta maantieajossa kaikki renkaat kääntyvät samaan suuntaan.

Porschen ohjaamo on täysin digitaalinen. Apukuljettajalle on erikseen oma näyttö. Joissain malleissa osa nappuloista on perinteisiä, koska asiakkaat ovat niitä Porschen tuotevastaavan Petteri Mesikämmenen mukaan toivoneet. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Sekä ilmajousitus että nelipyöräohjaus ovat molemmat esimerkkejä premium-autojen lisävarusteista, jotka voivat Mercedeksen ja Porschen edustajien mukaan yleistyä lähivuosina myös muissa merkeissä ja malleissa, varsinkin jos valmistetaan yhä isompia autoja.

Autoliiton Teppo Vesalainen ei nostaisi nelipyöräohjausta ja ilmajousitusta esimerkeiksi, kun puhutaan uusista varusteista.

– Nelipyöräohjaus ja ilmajousitus eivät ole uusia innovaatioita. Molempia on ollut tarjolla osaan henkilöautoista jo vuosikymmeniä. Toki järjestelmät kehittyvät ja kehitys tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia.

Vesalainen uskoo, että turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvien varusteiden valikoima laajenee entisestään.

– Kaikennäköistä turvatekniikkaa alkaa olla jo pikkuautoissakin tosi kattavasti. Samanlaista, mitä oli 2010-luvun kalliimmissa premium-autoissa. Turvallisuus ohjaa varusteiden kehitystyötä.

200 miljoonaa vuotta vanha kivi sisustusmateriaalina

Autojen varustelun ääripäätä edustaa luksus-brändi, Bentley, jonka varustelufilosofia poikkeaa muista. Valmistaja varustelee autot hyvin pitkälle valmiiksi ja ostajan tehtäväksi jää personoida auto mieleisekseen, kertoo Brand Manager Mikko Tapaninen.

– Uusin sisustan panelointivaihtoehto on 200 miljoonaa vuotta vanhaa kiveä, mitä on vuoltu puupinnan päälle. Kaikki värit ja materiaalit ovat personoitavissa. Auton puupinnat voidaan tehdä vaikka kotipihan omenapuusta, Tapaninen valaisee.

Sisustusmateriaali- ja värivaihtoehtoja Bentleyn liikkeessä Espoossa. Valmistajan mukaan valikoima on periaatteessa ”loputon”. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Bentleyn ajovalumpio on saanut inspiraationsa kristallilasista. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Suomeen aletaan tuoda kiinalaisia merkkejä erilaisella varustelufilosofialla

Suomesta 10 prosentin markkinaosuutta tavoittelevien kiinalaismerkkien varustelufilosofia poikkeaa sekin premium-merkeistä.

Suomeen kolmea uutta automerkkiä tuovan Novus Cars Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Rusaman mukaan autot toimitetaan valmiiksi varusteltuina.

– Kojelautakamerat, 360 asteen kamerat, mobiililaitteiden langattomat lataukset, hierovat penkit, virran ulosottojuttuja, diskotoimintoja valoissa, viimeistellyt nahkasisustat, päivitykset tulevat langattomasti ja niin edelleen, hän luettelee.

Yksi erikoisimmista varusteista kiinalaismerkeillä tullee olemaan lasikatosta laskeutuva laajakuvanäyttö.

– Lasikatosta laskeutuu etupenkkien takapuolelle takamatkustajille oikea laajakuva-tv. Ensimmäiset tuotantomallit on jo ensi vuonna saatavilla. Viihdejärjestelmiin panostetaan, Rusama kertoo.

Autoliiton Vesalaisen mukaan ”valmiiksi varustelun” kehityssuunta on ollut jo pitkään nähtävissä.

– Ei pelkästään kiinalaismerkeillä, vaan muillakin automerkeillä. Nykyään ”hinnat alkaen” -varustetasossa on jo paljon varusteita, mitkä takavuosina olivat vain lisävarusteita, jos niitäkään, Vesalainen sanoo.

Kiinalaista Skywelliä alkaa Suomessa myydä Novus Cars Finland Oy. Jälleenmyyntiverkostoa rakennetaan parhaillaan. Maahantuojan mukaan autot varustellaan ”kaikilla herkuilla”. Kuva: Juha Rusamo, Novus Cars Finland
Jaa.
Exit mobile version