sunnuntai, 22 joulukuun

– Ei ole tuuli tarttunut purjeisiin kuin aiempina vuosina, runoilee Kuopion perinneherkun myyjä Antti Rissanen joulumarkkinoiden myyntiluvuista.

Kalakukkoja ja etenkin graavattua ja savustettua siikaa on Helsingin Tuomaan markkinoiden kojulta kyllä ostettu, mutta myynti on silti jäänyt odotuksista.

– Joku kertoi myynnin olevan vain puolet viimevuotisesta. Meillä ollaan tavoitteessa, mutta asiakasmäärään nähden olisi kauppa voinut käydä paremminkin, Rissanen sanoo.

Nopea kyselykierros kojuille paljastaa, että samoilla ajatuksilla on moni muukin. Kauppa on käynyt ”ihan hyvin”.

Yli kymmenen vuotta Tuomaan markkinoille osallistuneen Andi Alpacan myyjä Jannica Nordberg kertoo, että vakiasiakkaatkin ostavat pienemmällä summalla kuin ennen.

– Eron huomaa siinä, paljonko ihmiset ostavat. Ennen on ostettu samalla koko perheelle lahjat, mutta nyt mietitään pitempään, ostetaanko yksi vai kaksi tuotetta, Nordberg sanoo.

Toisaalta markkinamyyjät ovat kuitenkin tyytyväisiä siihen, että ihmisiä on paljon liikkeellä.

Luonnonkosmetiikkaa myyvä Harriet Aryenda kertoo, että edullisimmat tuotteet menevät ensin kaupaksi. Lauantaina saippuat oli lähes myyty. Kuva: Toni Määttä / Yle

Joulubudjetti menee osin säästöön

Jouluostoksille lähdetään nyt keskimäärin 400–500 euron kotitalouskohtaisella budjetilla, kertovat joulun alla tehdyt kyselytutkimukset.

Niistä voi tehdä erisuuntaisia tulkintoja.

Nordean joulun alla teettämässä kyselyssä vastaajat arvioivat käyttävänsä joulun ruoka- ja lahjaostoksiin keskimäärin 560 euroa. Lahjabudjetti on keskimäärin 13 euroa vuodentakaista isompi, mutta muihin joulukuluihin käytetään 10 euroa vähemmän kuin vuosi sitten.

Hintojen nousu on hidastunut, korot laskeneet ja palkat nousseet, mitkä ovat positiivisia merkkejä kuluttajien ostovoimalle.

Silti arki on monelle yhä kallista ja luottamus talouteen heikkoa, mikä näkyy myös kulutuksessa. Huono työtilanne ja sosiaaliturvan leikkaukset heijastuvat joulubudjetteihin.

Lähi-Tapiolan kyselyssä joka neljäs aikoi selvitä joulusta alle satasella. Edellisessä kyselyssä kahden vuoden takaa pienemmän budjetin joulua vietti joka viides.

Keskimääräiseksi joulubudjetiksi arvioitiin 420 euroa, mikä on 40 euroa vähemmän kuin edellisessä kyselyssä. Tulotaso ja talouden koko vaikuttavat: kaikkein suurituloisimmat vastaajat käyttävät jouluun yli 600 euroa pienituloisimpia vastaajia enemmän.

Jos ylimääräistä on, se menee monella nyt säästöön eikä kulutukseen, sanoo yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro Lähi-Tapiolasta.

– Vaikka ostovoima on noussut, säästämisaste on noussut samassa syklissä. Moni kerryttää nyt uudestaan korkeiden korkojen aikana käytettyjä talouden puskureita, Nummiaro sanoo.

Odotuksissa vilkkaampi joulusesonki

Markkinamyyjien arviot joulun myynnistä vaihtelevat, mutta kokonaisuutena kaupan ala odottaa vuodentakaista vireämpää joulukauppaa.

– Eri toimialoilta on tullut varovaisen myönteisiä signaaleja joulukaupan etenemisestä. Vilkkaus on näkynyt ihan fyysisenäkin vilkkautena, eli ihmisiä on ollut keskustoissa paljon liikkeellä, sanoo Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.

Samaa ennakoi Nordean maksukorttidata, jonka mukaan marraskuun Black Friday -viikolla käytettiin ennätysmäärä rahaa. Joulusesonki on viime vuosina valunut yhä enemmän marraskuulle.

Joulu on perinteisesti tärkeä sesonki erikoiskaupalle, kuten kirjoille, koruille, pienelektroniikalle ja urheiluvälineille. Esimerkiksi kirjojen myynti yli kaksinkertaistuu joulukuussa keskimääräisestä kuukausimyynnistä.

– Kaupoilta kerrotaan, että terveyteen ja hyvinvointiin panostaminen näkyy. Kirjoista taas haetaan vaihtoehtoista ajanviettoa ruutuajan vähentämiseen, Pöllänen kertoo joulun trendeistä.

Kaupan liiton mukaan verkko-ostaminen on yleisempää marraskuussa, mutta joulukuussa suositaan kivijalkakauppoja.

Kuluttajien varovaisuus ja ulkomaisten verkkokauppojen kasvanut suosio ovat silti painaneet kotimaan erikoiskauppaa pitkään. Käytetyn tavaran kauppapaikka Tori.fi:n kyselyssä joka kymmenes kertoi tekevänsä joululahjatilauksia kiinalaisesta halpakauppa Temusta.

Markkinamyyjät kertovat, että väkeä on liikkeellä paljon, mutta ostoksia tehdään harkitummin.

Markkinoille tunnelman perässä

Helsingin Tuomaan markkinoilta etsitään kuitenkin koruja, käsitöitä, herkkuja ja tunnelmaa ihan paikan päältä.

Kaakaokojua sieltä jäljittivät lauantaina klaukkalalaiset Heidi ja Lilja Mäkelä.

Heidi Mäkelä arvioi, että heidän kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessaan jouluostoksiin menee tänä vuonna hieman viime vuotta enemmän rahaa. Aattoa viettämään on tulossa myös muita sukulaisia.

– En ole kyllä tarkkaan laskeskellut, mutta ruokiin menee varmaan sadasta kahteensataan euroa ja siihen lahjat päälle, Mäkelä pohtii.

Lilja-tytär on viime hetkellä toivonut joululahjaksi uutta tablettia. Tänään ajatuksissa on kuitenkin vain virittäytyä joulutunnelmaan.

Saksan Münchenissä asuvilla Vera Illinillä ja Axel Digert-Illinillä ei ole varsinaista joulubudjettia, mutta Suomessa Axelin vanhemmilla vietetyn joulun jälkeen kotiin halutaan viedä jotain suomalaista.

– Täällä on paljon hienoja käsitöitä, joten aina jotain ostettavaa löytyy, vaikka ei lähtisikään suunnitelmalla liikkeelle, sanoo Axel Digert-Illini.

Vera Illini sanoo, ettei pariskunta halua liikaa ajatella rahaa tai ostoksia jouluna.

– Meille on tärkeää saada viettää aikaa yhdessä ystävien ja perheen kanssa. Se usein unohtuu, kun etsitään vain kiireessä sitä täydellistä lahjaa.

Jaa.
Exit mobile version