tiistai, 7 tammikuun

Porvoossa tutkittavasta Eagle S:stä paljastui hälyttäviä turvallisuuspuutteita vain kaksi kuukautta sen jälkeen, kun alus sai uuden omistajan.

Suomenlahden kaapelirikoista epäillyssä Eagle S -tankkerissa paljastui viimeksi valtava määrä turvallisuuspuutteita niin sanotussa satamavaltiotarkastuksessa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee parhaillaan satamavaltiotarkastusta Porvooseen ankkuroidussa Eagle S:ssä. Viimeksi tankkerilla toteutettiin tällainen tarkastus syksyllä 2023 Ghanassa Teman satamassa.

Tarkastus tehtiin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun Arabiemiraatteihin rekisteröity yhtiö Caravella LLC-FZ oli hankkinut aluksen.

Ghanan viranomaiset löysivät Eagle S:n tarkastuksessa peräti 24 puutetta ja pysäyttivät sen matkanteon, selviää merenkulun turvallisuudesta tietoa keräävältä Equasis-sivustolta.

Jos alus pysäytetään, viranomaiset eivät päästä sitä lähtemään satamasta, ennen kuin vakavat turvallisuuspuutteet on korjattu.

Ongelmia turvallisuudessa ja päästöissä

Tarkastajat listasivat aluksessa neljä vakavaa ongelmaa. Ne koskivat laivan ja sen välineistön ylläpitoa, hätäpalopumppua, palohälytysjärjestelmää ja varavirtalähdettä.

Tarkastusraportista ei selviä, kuinka pitkään Eagle S joutui viettämään satamassa, ennen kuin se päästettiin jatkamaan matkaansa.

Eagle S:n muut ongelmat liittyivät muun muassa turvallisuuteen, päästöihin ja dokumentointiin. Laivan öljypäiväkirjassa havaittiin kolme erillistä puutetta. Öljypäiväkirjaan pitää merkitä öljyn määrää ja käsittelyä aluksella koskevat tapahtumat.

Eagle S oli myös laiminlyönyt päästöjen vähentämistä koskevia kansainvälisiä sopimuksia. Puutteita kävi ilmi esimerkiksi öljyn suodattimissa ja laivan jätteiden käsittelyssä.

Lisäksi laivassa oli sotkuista, signaalivalot ja äänimerkit eivät toimineet kunnolla ja pelastussuunnitelma sekä paloturvallisuus olivat puutteelliset.

”Huono työnjohto ja moraali”

Merenkulun asiantuntija Markku Mylly on tutustunut Eagle S:n Ghanan tarkastuksen yksityiskohtiin. Hän sanoo, ettei ole nähnyt vastaavaa määrää puutteita yhdessä tarkastuksessa. Yleensä niitä käy ilmi kahdesta viiteen.

– Kun puhutaan yli 20:stä, se on todella paljon. Romulaivoja tuolla seilaa, mutta en muista, että noin paljon huomautuksia olisi tullut, sanoo Mylly.

Mylly on toiminut aiemmin Euroopan meriturvallisuusviraston ja Suomen Merenkulkulaitoksen pääjohtajana. Hänen mukaansa laivoissa on paljon asioita, jotka vaativat päällystön ja miehistön huomiota.

– Kaikki nämä on laiminlyöty.

Myllyn mielestä Eagle S:n vakavat puutteet kertovat välinpitämättömästä varustamosta, joka ei ole ohjeistanut miehistöä riittävästi.

– Yleinen epäsiisteys, joka heijastuu joka paikkaan, on merkki siitä, että aluksesta ei pidetä huolta. Siellä on huono työnjohto ja moraali.

Traficom tarkastaa Eagle S:n yksityiskohtaisesti

Ghanassa tehty tarkistus oli yleisluontoinen. Siinä varmistetaan, että laivan paperit ja yleisilme ovat kunnossa.

Traficomin mukaan se tekee Eagle S:ään yksityiskohtaisen tarkastuksen aluksen riskiluokituksen vuoksi. Tarkastus sisältää esimerkiksi laitetestauksia ja turvallisuusharjoituksia. Samalla Traficom katsoo, onko Eagle S korjannut edellisen satamavaltiotarkastuksen puutteet.

Eagle oli joulukuussa lähtenyt Venäjän Laukaansuun satamasta, kun Suomen viranomaiset pysäyttivät sen Suomenlahdella. Eagle S:lle ei tiettävästi tehty Venäjällä satamavaltiotarkastusta.

Myllyn mukaan myös Venäjä on mukana kansainvälisessä satamavaltioiden tarkastusjärjestelmässä, mutta ei enää kunnioita sen henkeä, koska ei tarkasta huonokuntoisia aluksia.

– On aika kummallista, että Venäjältä kaikki laivat pääsevät nyt läpi, Mylly sanoo.

Alukselle Ghanassa tehdystä tarkastuksesta on kertonut aiemmin Lloyd’s List -julkaisu.

Jaa.
Exit mobile version