perjantai, 18 lokakuun

Vertailupalvelu Hintaoppaan tuoreessa testissä löytyi kuluttajia hämäävää ilmoittelua. Kuluttaja-asiamies päivitti äskettäin ohjeistustaan kirjavana jatkuvan aleilmoittelun takia.

Kuva: Samuli Huttunen / Yle

Alehankintoja tekeviä kuluttajia hämätään edelleen vajavaisilla tai piilotetuilla hintamerkinnöillä.

Vertailupalvelu Hintaoppaan 50 verkkokauppaa koskevassa selvityksessä noin puolella kaupoista oli alennushintatietojen ilmoittamisessa selviä puutteita.

Selvityksessä tutkittiin, ilmoittavatko verkkokaupat edellisen 30 päivän alinta hintaa alennuksen yhteydessä ja miten hinta ilmoitetaan.

Eniten puutteita löytyi muoti- ja kenkäkaupoista. Sen sijaan elektroniikkaliikkeissä ja urheilu- ja ulkoiluvälineliikkeissä lain edellyttämä edellisen 30 päivän alin hinta ilmaistiin selkeästi.

Selvitys löysi pahimmat puutteet muoti- ja kenkäkauppojen verkkosivuilta, kertoo Hintaoppaan Matinvesi-Basset.

– Kyllä se silti sekavaa oli, jopa osalla niistäkin kaupoista, jotka ilmoittivat 30 päivän alimman hinnan selvästi, sanoo Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Esimerkiksi vaikka edeltävän 30 päivän alin hinta löytyi, niin kuluttaja saattoi joutua etsimään sitä painikkeen takaa.

– Lisäksi hinta ilmoitettiin monin tavoin eli oli ilmaisua edellinen hinta tai normaalihinta. Oli myös pelkkää yliviivattua hintaa, hän jatkaa.

Muutamassa tapauksessa 30 päivän alin hinta oli puolestaan ilmoitettu, mutta itse alennuksen euromäärä ja aleprosentti oli laskettu korkeammasta tarjous- tai normaalihinnasta.

– Tämä tekee kuluttajille todella hankalaksi tietää, että mikä se todellinen alennusprosentti on, Matinvesi-Bassett sanoo.

Alehintamerkintöihin on jouduttu puuttumaan usein myös Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.

– On huomattu, että 30 päivän alinta hintaa ei kerrota lainkaan tai se kerrotaan hyvin epäselvästi eli niin, että kuluttaja ei sitä huomaa, sanoo johtava asiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

– Toisaalta lainsäädäntö on vielä varsin tuore eli ollut voimassa vasta parisen vuotta, eikä se kerro selkeästi miten 30 päivän alin hinta pitää ilmoittaa, hän jatkaa.

Kuluttaja-asiamies päivitti tästä syystä elokuussa ohjeistustaan. Hintaoppaan selvityksen perusteella ohjeistus, tarkkoine esimerkkeineen, ei siis ole vielä saavuttanut kaikkia.

Puutteita on esiintynyt , mutta uusien ohjeiden pitäisi parantaa tilannetta, arvioi kilpailu- ja kuluttajaviraston Kivimäki.

Black Friday -hintaseuranta aloitettava viimeistään nyt

Alehinnoittelua on haluttu tarkentaa myös lähestyvän Black Friday-kampanjoinnin takia. Kivimäki suosittelee silti hintaseurannan aloittamista mielellään jo nyt.

– Silloin haluamansa tuotteen todellista alehintaa on helpompi arvioida.

Verkkokauppojen luotettavuuttakin voi jo ryhtyä selvittämään.

– Meille on tullut runsaasti ilmoituksia näistä kotimaisiksi naamioituneista verkkokaupoista. Usein ne ovat kuitenkin sijoittuneet johonkin toiseen EU-maahan tai sitten Kiinaan, Kivimäki sanoo.

Oleellisten tietojen pitäisi löytyä verkkokaupan sivulta.

– Verkkokaupan sivustolta pitäisi löytyä yhteystiedot, mihin maahan se on rekisteröitynyt ja mihin maahan tavarat tarvittaessa palautetaan. Myös yrityksen nimen laittaminen hakukoneeseen voi paljastaa muiden asiakkaiden kokemuksia toimijasta. Lisäksi verkko-ostoksissa kannattaa ehdottomasti käyttää luottokorttia. Jos yritys ei lähetä tavaraa, silloin kuluttaja voi vaatia hinnan palautusta luottokorttiyhtiöltä, hän jatkaa.

Jaa.
Exit mobile version