perjantai, 27 joulukuun

Talousvaliokunta kuuli tänään viranomaisia ja Nordeaa teknisistä ongelmista.

Eduskunnan talousvaliokunta on kuullut tänään Nordeaa ja muita viranomaisia viime aikojen teknisistä ongelmista verkkopalveluissa. Talousvaliokunnan puheenjohtaja Sakari Puisto (ps.) kommentoi tapaamista eduskunnassa.

Puisto painotti, että keskustelut olivat luottamuksellisia. Hän pitää mahdollisena, että hyökkäyksiä voi tulla vielä muuallekin kuin pankkeihin.

– Kyllä tässä ihan selvä häiriötilanne on, mutta maksupalvelut toimivat. Huoltovarmuutta ei ole olennaisesti haavoitettu, mutta tietysti se kysymys on olennaisesti mielessä, Puisto sanoi.

Talousvaliokunnan kuuultavina olivat elinkeinoministeri Wille Rydman (ps.) sekä edustajat valtiovarainministeriöstä, Suomen Pankista, Finanssivalvonnasta, Rahoitusvakausvirastosta, Kyberturvallisuuskeskuksesta, Suojelupoliisista ja Nordeasta.

Puiston mukaan palvelunestohyökkäysten taustalla on ”järjestäytynyt toimija”, mutta ei ole tietoa siitä, onko kyseessä Venäjä.

– Järjestäytyneisyyteen viittaavat pitkäkestoisuus, intensiteetti ja motivaatio. Tekijöillä ei ole erityisiä vaatimuksia ja se viittaa haluun aiheuttaa häiriöitä.

Tapauksia on ollut muissakin pankeissa

Puisto ei halunnut ottaa kantaa siihen, miksi palvelunestohyökkäyksistä on kärsinyt nimenomaan Nordea. Tapauksia on sattunut muissakin pankeissa.

– Sitä saa Nordea itse kommentoida.

Puisto ei halunnut myöskään kommentoida, kuinka kauan häiriöt jatkuvat. Hän painotti sitä, että suomalaisten digitaitoja pitäisi parantaa. Tämä tarkoittaa ”rahahuoltoa” eli sitä, että asiakas varaa käteistä lompakkoon ja pitää rahoja esimerkiksi useissa pankeissa yhden pankin sijaan.

– Yleisesti ottaen suomalaisten digitaidot ovat kuitenkin hyvät.

Nordeaa ovat piinanneet pitkin syksyä tekniset häiriöt ja palvelunestohyökkäykset, jotka ovat haitanneet suuresti pankin asiakkaita. Esimerkiksi mobiiliin ja verkkopankkiin kirjautuminen on ollut katkonaista.

Nordean palveluiden ongelmista kärsineet asiakkaat eivät välttämättä ole oikeutettuja korvauksiin. Maksupalvelulain mukaan palveluntarjoaja on velvollinen korvaamaan maksupalvelun käyttäjälle aiheutuneen välillisen vahingon vain, jos vahinko johtuu huolimattomuudesta palveluntarjoajan puolella.

Jaa.
Exit mobile version