Uusi Isännöinnin eettinen neuvosto aloitti toimintansa vuoden alusta. Se valvoo alan ohjeistusten noudattamista.
Taloyhtiöt ja muut isännöintipalveluja käyttävät saivat vuoden alusta käyttöönsä uuden valituskanavan mahdolliselle tyytymättömyydelleen isännöintiin. Uusi isännöinnin eettinen neuvosto on jo saanut taloyhtiöiltä seitsemän lausuntopyyntöä ja valtaosaan niistä on vastattu.
– Niissä on kaikennäköistä laiminlyöntiä ja virhettä. Yksi lausuntopyynnöistä noussut on avainhallinta isännöintiyrityksissä. Taloyhtiön jotkut avaimet voivat olla tolkuttoman pitkään hukassa, eikä tavallaan tehdä riittävästi niiden löytämiseksi, kertoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.
Koro-Kanervan mukaan isännöintiyritykset eivät priorisoi avainhallintaa riittävän tärkeäksi. Se on selvinnyt annettujen ratkaisujen myötä.
Toinen valituksissa painottunut on taloudenhallinta. Virheitä on ilmennyt niin taloyhtiöiden laskutuksessa, kirjanpidossa kuin tilinpäätöksissäkin.
– Taloudenhoidossa ei ole ollut riittävää tarkkuutta.
Ohjausvaikutusta alalle
Koro-Kanervan mukaan uuden neuvoston tarkoitus on saada isännöintiin ohjausvaikutusta. Isännöintiliitto on uudistanut isännöinnin eettiset ohjeet ja niiden noudattamista valvomaan tarvittiin riippumaton ja uskottava taho.
– Neuvosto antaa linjauksia siitä, mitä eettisten ohjeiden kohdat käytännössä tarkoittavat ja mikä on hyvää isännöintiä ja isännöintitapaa.
– Toisaalta tarkoituksena on myös ”viedä happea” toimijoilta, jotka eivät toimi yhteisten pelisääntöjen mukaan, Koro-Kanerva painottaa.
Hyvään isännöintiin neuvosto ohjaa lähinnä huomautuksilla ja varoituksilla. Huomautus annetaan lievistä laiminlyönneistä, varoitus vakavammista.
– Varoitus julkistetaan myös yrityksen nimellä, jolloin siitä seuraa mainehaitta, Koro-Kanerva kertoo.
Seurauksena voi olla myös erottaminen Isännöintiliitosta tai auktorisoinnin menetys. Raharangaistukset eli sakot eivät ole käytössä. Neuvosto ei myöskään ota kantaa vahingonkorvausvelvollisuuteen tai korvauksen suuruuteen.
Seuravaassa kaksi Isännöinnin eettisen neuvoston jo ratkaisemaa lausuntopyyntöä taloyhtiöiltä. Täältä voi katsoa päätökset kokonaisuudessaan.
Toistuvaa huolimattomuutta
Taloyhtiö syytti isännöintiyritystä lukuisista laiminlyönneistä, laskutusvirheistä ja myöhästymisistä muun muassa tilinpäätöksen laatimisessa ja vastikkeissa.
Isännöintiyrityksen mukaan se oli toiminut asianmukaisesti ja sattuneet virheet oli korjattu. Se pahoitteli hallituksen meiliosoitteiden livahtamista liian laajalle.
Päätös:
Neuvosto katsoi isännöintiyrityksen huolimattomuuden toistuneen monin eri tavoin. Se suositteli huomautusta isännöintiyritykselle.
Avaimet hukassa
Isännöintiyritys oli hukannut sähkökaapin avaimen ja parkkihallin käyntiavaimen. Sähköavain löytyi reilua viikkoa myöhemmin, mutta käyntiavain vasta kaksi kuukautta katoamisilmoitusta myöhemmin, tehdyn kyselyn avulla pysäköintipaikan haltijalta. Isännöintiyritys ei sitä tiennyt, koska avain oli jäänyt kirjaamatta luovutuksen yhteydessä.
Päätös: Neuvosto katsoi isännöintiyrityksen menetelleen huolimattomasti. Sen mukaan avain olisi todennäköisesti löytynyt nopeammin, jos kysely olisi toteutettu aiemmin. Neuvosto suositteli huomautusta isännöintiyritykselle.