perjantai, 27 joulukuun

Suomen ja Viron välinen sähköyhteys Estlink 2 katkesi eilen keskiviikkona. Myös neljässä datakaapelissa on häiriöitä ja niiden epäillään vaurioituneen.

Koostimme tähän juttuun, mitä tapauksesta tiedetään ja mitkä kysymykset ovat vielä vailla vastausta.

Käydään ensin lyhyesti läpi, mitä siis on tapahtunut.

1. Mitä tapahtui ja missä?

Viranomaiset saivat tiedon Suomen ja Viron välillä kulkevan Estlink 2 -sähköyhteyden katkeamisesta eilen kantaverkkoyhtiö Fingridiltä.

Vaurio sijaitsee Suomen ja Viron välisessä 145 kilometrin pituisessa merikaapelissa Suomen puolella.

Keskusrikospoliisin johtaja Robin Lardot kertoi torstaina tiedotustilaisuudessa, että Estlink 2 -kaapelin vaurion aiheuttajaksi epäillään Cookinsaarille rekisteröidyn, Venäjän varjolaivastoon kuuluvan Eagle S -aluksen ankkuria.

Datakaapelien vauriot tulivat ilmi julkisuuteen vasta torstaina.

Kartalle on merkittynä Suomen ja Viron välillä kulkevat Estlink -merikaapelit. Lisäksi vaurioista epäilty Eagle S -öljytankkeri merkittynä kartalle. Kuva: Aurora Ferm / Yle, MapCreator, OpenStreetMap, Marinetraffic

2. Miten päästiin Eagle S -aluksen jäljille?

Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-seurantapalvelun perusteella kyseinen alus hidasti selkeästi kulkuaan kaapelivaurion havaitsemisen aikoihin.

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassinen kertoi tänään järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, etteivät Eagle S -aluksen ankkurit olleet paikallaan, kun poliisi oli ottanut aluksen tänään aamuyöllä haltuun.

Alla olevalla videolla Rajavartiolaitoksen Markku Hassinen kertoo tilanteesta, jossa ankkurittomuus paljastui:

Markku Hassinen kertoo, miten Eagle S -aluksesta tuli pääepäilty kaapelivaurioon.

3. Miten poliisioperaatio eteni

Aluksen miehittäminen sujui poliisin mukaan rauhanomaisesti. Poliisi miehitti ilmateitse Eagle S -rahtialuksen komentosillan ja esti siten laivan liikkeelle lähdön.

– Pääsuunnitelmana oli neuvoin, kehoituksin ja käskyin saada tämä alus ensinnäkin suomen aluevesirajojen sisäpuolelle, jolloin voidaan miehittää alus viranomaiskonstein. Näin toteutuikin ja kaikki yhteistyö laivan henkilöstön kanssa tapahtui erittäin sujuvasti, Juha Hietala Helsingin poliisilaitokselta kertoo.

Hietalan mukaan aluksella on tällä hetkellä poliisin valmiusyksikköjä ja suomenlahden merivartioston valmiusjoukkuetta turvaamassa tutkinnan kulkua.

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva teki havainnon siitä, ettei rahtialuksen ankkurit olleet paikallaan.

– Meidän käskytyksen mukaisesti alus ryhtyi nostamaan ankkuria. Pystyimme siinä vaiheessa toteamaan, että ankkuri ei olluy enää aluksen ankkuriketjuun yhteydessä, vaan pelkästään ankkuriketju nousi ylös, Hassinen rajavartiolaitokselta kertoi tänään tiedotustilaisuudessa.

Kartta näyttää, missä vauriosta epäilty Eagle S -alus liikkui vaurion aikaan. Kuva: Aurora Ferm / Yle, MapCreator, OpenStreetMap, Marinetraffic

2. Mitä Eagle S teki Itämerellä?

Eagle S oli kuljettamassa lyijytöntä bensiiniä ja se oli lastattu Venäjän satamissa, mutta sen miehistön kansallisuuksista ei kuitenkaan ole vielä tarkempaa tietoa.

Kaapelirikon sattuessa kyseinen öljytankkeri oli matkalla Venäjältä Ust-Lugan satamasta Egyptiin.

Alus ei ole tänä vuonna aiemmin ollut Suomenlahdella, vaan se on liikkunut esimerkiksi Turkin ja Intian alueella.

3. Mitä epäillään ja tutkitaan?

Poliisi kertoi tutkivansa sähköyhteyden katkeamista törkeänä tuhotyönä. Poliisin lisäksi Tulli käynnisti esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikkomuksesta, koska aluksen epäillään kiertäneen pakotteita.

Poliisi on myös kertonut, että kaapelivaurion epäillään syntyneen ”ulkoisesta voimasta” kuten alueella liikkuneen aluksen ankkurin seurauksena.

Tällä hetkellä Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -kaapelin hajoaminen. Onnettomuushetkellä Suomenlahdella purjehti myös muita aluksia, mutta niitä ei kuitenkaan alustavien tietojen mukaan epäillä tapauksesta.

4. Onko tämän takana Venäjä?

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi torstaina medialle, että tällä hetkellä ei voi tehdä johtopäätöstä siitä, että taustalla olisi Venäjän valtion toiminta. Tapaus on kuitenkin Orpon mukaan seurausta siitä, että Venäjä jatkaa hyökkäystä Ukrainassa.

Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki sanoi tiedotustilaisuudessa, ettei poliisi ole ollut yhteydessä Venäjään eikä aio olla.

Tällä hetkellä keskusrikospoliisi selvittää teon motiivia ja sen tahallisuutta.

5. Mitä datakaapelien vaurioista tiedetään?

Myös neljässä Suomesta lähtevässä tietoliikennekaapelissa on havaittu häiriöitä Itämerellä. Asia tuli ilmi torstaina, kun virolaismedia ja myöhemmin muun muassa Elisa, Cinia ja Traficom kertoivat asiasta.

Niistä kaksi Elisalle kuuluvaa kaapelia ovat katkenneet. Cinian Helsingistä Saksaan ja CITIC Telecomin Helsingistä Tallinaan kulkevat kaapelit ovat puolestaan vaurioituneet.

6. Liittyvätkö datakaapelien vauriot sähkökaapelin vaurioon?

Siitä ei ole vielä tietoa, onko datakaapelien ja Estlink 2 -sähköyhteyden katkeamisen välillä yhteys.

Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki arvioi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, että telekaapelien vikaantuminen vaatii yleensä ulkoista voimaa.

Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Walleniuksen mukaan häiriöllä ei kuitenkaan ole vaikutuksia operaattorin palveluihin Suomessa tai Virossa. Elisan vaurioituneet kaapelit ovat Helsingin ja Tallinnan välillä kulkevia merikaapeleita.

– Meidän verkkoihin on mitoitettu sen verran kapasiteettia tämmöisten tilanteiden hallintaan, että tilanteella ei tule olemaan palveluvaikutuksia Suomessa, eikä Virossa.

Kaapeleiden korjaustyöt käynnistyvät loppuviikon aikana. Valtionyhtiö Cinia kertoo omassa tiedotteessaan, että korjausaika on merikaapeleissa yleensä useita viikkoja.

7. Kauanko korjaus kestää?

Kantaverkkoyhtiö Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin kertoi tänään aiemmin Ylelle, että Estlink 2 -kaapelin korjaus voi kestää jopa seitsemän kuukautta.

Yhteyden korjaustöiden valmistelu on aloitettu. Fingrid on kertonut tarkentavansa EstLink 2 -yhteyden korjaustyön aikataulua ensi viikon aikana, ja arvioivansa silloin yksityiskohtaisemmin myös talven tehotilannetta.

Kaapelivaurio voi tulevina viikkoina ja kuukausina nostaa pörssisähkön hintaa.

8. Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Viranomaiset selvittävät merikaapelin vaurioitumiseen johtanutta tapahtumaketjua. Rajavartioston vartiolaiva Turva saattoi Eagle S -nimisen tankkerin Porkkalan edustalle alkuillasta joulupäivänä.

Tällä hetkellä alus on ankkuroituna Suomen aluevesillä. Alueelle on määrätty lentokielto kolmen kilometrin säteelle.

Eagle S -aluksen ollessa Suomen aluevesillä, viranomaisilla on valtuudet toimia ja turvata todistusaineistoa.

Jaa.
Exit mobile version