Myös tietosuojavaltuutettu aikoo selvittää oppilaiden vessakäyntien merkitsemistä. Tässä jutussa kerromme, mitä huolia merkintöihin liittyy.
Anna Polo,
Hanna Holopainen
Kouluissa eri puolilla Suomea on alettu merkitsemään Wilmaan, kun oppilaat poistuvat luokasta johonkin, yleensä vessaan. Perusteluna on muun muassa vapettamisen ehkäiseminen.
Ainakin joissain kouluissa, joissa merkintöjä on tehty pidempään, niistä on saatu hyviä kokemuksia.
Vessakäyntien tilastoiminen herättää kuitenkin myös kysymyksiä ja huolta sekä huoltajissa ja opettajissa. Tämä kävi ilmi, kun Yle kysyi kokemuksia verkkosivuillaan. Monet kertoivat myös pitävänsä vessakäyntien merkitsemistä yksiselitteisen positiivisena asiana.
Tässä jutussa esittelemme kolme yleistä huolta ja selvitämme, mitä asiantuntijat ajattelevat niistä. Kysymme myös Oulusta, jossa vessakäynneistä tulee merkintä, onko huolta pohdittu.
Verkkoon tallennetaan tietoa yksityisasioista
Moni kertoi Ylelle olevansa huolissaan siitä, että lapsen vessakäynnit talletetaan Wilmaan, jonka tietoturva on vielä viime aikoina herättänyt kysymyksiä.
Apulaistietosuojavaltuutettu Annina Hautala kertoo, että tunnilta poistumisten merkitsemisestä on tullut useampia yhteydenottoja tietosuojavaltuutetun toimistoon. Asia on otettu selvitykseen.
Hän ei voi asian keskeneräisyyden vuoksi ottaa kantaa, onko merkinnöissä tietosuojaongelmia. Yleisellä tasolla hän kommentoi, että henkilötietojen käsittelyssä olennaista on, onko tietojen käsittely perusteltua ja tarpeellista. Lisäksi kirjaamisen tavalla on merkitystä.
Oulun kaupungin sivistysjohtaja Mika Penttilä ajattelee, että pelko tietosuojaongelmista on täysin turha. Järjestelmään ei merkitä, meneekö oppilas vessaan, vaan että hän on poistunut tunnilta. Syy on usein vessakäynti, mutta tarkkaa syytä ei kirjata ylös.
Myös lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen on aiemmin Ylelle kertonut pitävänsä käytäntöä lapsen yksityisyyden kannalta arveluttavana.
Julkisoikeuden professori Jukka Viljanen Tampereen yliopistosta on samoilla linjoilla lapsiasiavaltuutetun kanssa. Hän kertoo Ylelle sähköpostitse, että tiedon kirjaamiselle pitäisi olla painava tarve. Hänestä on vaikea uskoa, että tarpeeksi vahvaa perustelua jokaisen oppilaan vessakäyntien merkitsemiselle löytyisi.
Vessassa käymisestä tehdään numero, vaikka se voi jo valmiiksi hävettää
Yksi yleinen huoli vessakäyntien merkitsemisessä liittyy siihen, että vessassa käyminen on nyt jo monelle nuorelle erittäin kiusallista. Syyt voivat liittyä esimerkiksi kuukautisiin tai suolistosairauksiin – asioihin, joista opettajille saati muille oppilaille ei välttämättä halua kertoa.
Suolistosairautta sairastavien potilasjärjestö nostaa esiin sen, että vessassa ei voi enää käydä herättämättä kenenkään huomiota.
– Vaikka muutoksen pyrkimyksenä ei ole estää vessassa käyntiä, voi tarkka seuraaminen lisätä nuoren epävarmuutta, kirjoittavat IBD ja muut suolistosairaudet ry:n toiminnanjohtaja Ulla Suvanto ja sosiaali- ja tietoturvan asiantuntija Elisa Arvola Ylelle.
Oulun sivistysjohtaja Mika Penttilä myöntää, etteivät oppilaiden vessakäynnit kuulu kenellekään. Hänen mukaansa asia hoidetaan hienotunteisesti, kuten tähänkin asti.
Penttilä ei usko, että vessakäyntejä jäisi väliin merkitsemisen vuoksi.
– Meidän käsityksemme mukaan riski siihen on häviävän pieni tai olematon. Jos tulee sellainen tilanne, kehottaisin keskustelemaan koulun kanssa.
Merkinnät ovat poissa opettajien työajasta
Osa Ylelle ajatuksiaan kertoneista opettajista koki, että merkintöjen tekeminen lisää opettajien kuormitusta entisestään.
Monet opettajat kokevat jo nyt, että he joutuvat tekemään paljon merkintöjä, kertoo opettajien kirjaamistyötä tutkiva akatemiatutkija Noora Heiskanen Itä-Suomen yliopistosta. Kirjaamiskäytännöt kuitenkin vaihtelevat kunnittain.
Pahimmillaan opettajasta voi tuntua, että merkinnät eivät ole erityisen hyödyllisiä ja ne vievät aikaa ydintehtäviltä, Heiskanen kertoo.
– Kirjaamisella pitäisi olla selkeä tarkoitus. ja sitä tekevän henkilön pitäisi ymmärtää, minkä takia hän jotain kirjaa.
Oulun sivistysjohtaja Mika Penttilä myöntää, että vessakäyntien merkkaaminen lisää opettajien työmäärää. Hän kuitenkin huomauttaa, että ylipäätään se, että jollakulla on tarve poistua tunnilta herättää liikehdintää ja levottomuutta tunnin aikana.
– Jos tällaiset merkinnät estävät sitä, voihan se olla, että opettajien työkuorma on jopa vähenemässä.