Kiinalaisaluksen lähetin vaikuttaa olleen poissa päältä tuntikausia ennen Itämerellä sattuneen C-Lion1-kaapelin rikkoutumista.
Suomen ja Saksan välinen merikaapeli hajosi maanantaina aamuyöllä Suomen aikaa.
Useampikin alus vaikuttaa käyttäytyneen erikoisesti kaapelivauriota edeltäneen vuorokauden aikana lähellä merikaapelin katkeamispaikkaa, selviää alusten sijaintitietoja seuraavasta Marine Traffic-palvelusta.
Tämän jutun alussa olevasta animaatiosta näet, millaista meriliikenne oli Itämerellä C-Lion1-kaapelin katkeamista edeltäneinä tunteina.
Neljän aluksen signaali katosi
Ainakin neljän aluksen lähetin vaikutti olleen osan ajasta pois päältä kaapelin vaurioitumista edeltäneen vuorokauden aikana.
Yksi niistä oli kiinalainen Yi Peng 3. Sen AIS-signaali hävisi alueella, jolla kaapeli hajosi.
Yi Peng vilahtaa Ylen animaatiossa kello 17.25 kohdalla ennen kuin sen signaali katoaa.
Signaali oli kateissa sunnuntai-illasta puolikuudesta maanantain puolelle noin kello yhteen asti yöllä. Koko tämän ajan alus oli lähellä kaapelin rikkoutumisaluetta.
Mahdollinen sabotaasi tapahtui tietoliikenneyhtiö Cinian mukaan maanantaina aamuneljän jälkeen.
Yi Peng 3 on 225-metrinen rahtialus, joka tuli Suomenlahdelle Port Saidin satamasta Egyptistä. Se näyttää pysähtynen Venäjällä Laukaansuun alueen satamassa aiemmin marraskuussa.
Alus on matkalla takaisin Port Saidin satamaan ja on nyt Tanskan rannikolla. Verkkouutiset kertoi aiemmin tiistaina, että tanskalaiset sotilaslaivat olisivat seuranneet Yi Pengin liikkeittä.
Kaapelin katkeamisalue on erittäin vilkkaasti liikennöity
Helsingin ja Saksan välillä kulkevan merikaapelin katkeamispaikka on vilkkaasti liikennöity kaikkina vuorokauden aikoina, kertoo Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen päällikkö Joona Castrén.
Alueella liikkuu paljon sekä rahti- että matkustaja-aluksia.
Castrén kertoo laivojen lähettimistä yleisellä tasolla.
– Lähetinten tulisi olla päällä, mutta voi olla useita syitä, miksi signaali ei näy [Marine Trafficin kaltaisessa] kaupallisessa palvelussa. Itse käytämme valvontaan myös muita työkaluja, Castrén sanoo.
Liikenne oli vilkasta myös kaapelin katkeamista edeltäneen vuorokauden aikana. Maanantaina aamuyöllä alusten määrä kuitenkin väheni selvästi Marine Trafficin datan mukaan.
Alusten sijaintitiedot eivät kerro kaikkea
Alusten sijaintitiedot juuri ennen onnettomuutta eivät välttämättä ole yksin kovin paljastavia.
Jos C-Lion1-kaapelin tapauksessa on kyse sabotaasista, esimerkiksi räjähde on saatettu asentaa kaapelin lähelle jo viikkoja aikaisemmin. Silloin lähettimien tiedoilla juuri ennen onnettomuutta ei ole merkitystä.
Kaikkien alusten tiedot eivät edes välttämättä näy Marine Trafficin kaltaisissa palveluissa, eivätkä kaikki alukset aina pidä lähettimiään päällä syystä tai toisesta.
Pieniltä aluksilta lähettimiä ei edes vaadita. Esimerkiksi vuonna 2022 tapahtuneisiin NordStream-kaasuputkien räjähdyksiin on liitetty 15-metrinen purjevene, jonka ei kokonsa vuoksi tarvinnut käyttää lähetintä.