tiistai, 7 tammikuun

Tipaton tammikuu on vuosikymmeniä vanha ilmiö, jossa ihmiset haastetaan elämään raittiina. Se ei kuitenkaan ole ainoa syy siihen, ettei alkoholi maita alkuvuonna.

Riina Kasurinen,

Jussi Lindroos

Kun vuoden ensimmäinen viikko koittaa, tapahtuu vuodesta toiseen sama ilmiö: suomalaisten alkoholin kulutus vähenee tuntuvasti. Ilmiö näkyy ravintoloissa ja baareissa, mutta myös kaupoissa ja Alkossa.

Jyväskyläläisessä ravintola Ylä-Ruthissa jokunen asiakas on jo kertonut, että tilaa tänään kahvia, koska viettää tipatonta tammikuuta.

Ylä-Ruthin pöydässä parasta aikaa istuva Arttu Hiltunen on viettänyt tipatonta kerran. Hän arvelee, että useimmilla syynä alkoholin käytön vähentämiseen on raha.

– Loppuvuosi on täynnä juhlia, ja tammikuussa on luottokortti tapissa. Silloin kuluja pitää vähentää ja se on luontevaa tehdä juomalla vähemmän alkoholia.

Alkoholittomien juomien myynti ei kasva

Alkuvuosi on ollut ravintola-alalla hiljaista aikaa jo vuosikausia. NoHo Partners pyörittää yli kolmeasataa ravintolaa, yökerhoa ja baaria ympäri Suomea. Sen yrityksissä asiakkaita on selvästi vähemmän alkuvuonna kuin muina aikoina vuodesta.

Tipattoman kuukauden viettoon on haastettu ihmisiä jo vuosikymmenten ajan.

NoHon liiketoimintajohtaja Paul Meli uskoo, että ihmisiä on tammikuussa liikkeellä vähän pikemminkin siksi, että rahat ovat joulun jälkeen tiukilla kuin siksi, että ihmiset haluaisivat elää raittiimmin.

Ajatusta tukee se, ettei tipaton tammikuu kasvata alkoholittomien tuotteiden myyntiä. Ne, jotka ravintolaan tulevat, ostavat samoja tuotteita ja yhtä paljon kuin muulloinkin.

Tammikuut eivät myöskään ole samanlaisia vaan yleinen taloustilanne heijastuu myyntiin.

– Uskomme, että tästä vuodesta tulee vähän parempi kuin viime vuodesta, Meli sanoo.

Alkosta ostetaan 15 prosenttia vähemmän juomia

Alkossa asiakkaan ostoskorin litramäärä kevenee tammikuussa kesäkuuhun verrattuna noin 15 prosenttia. Alko ei yritäkään kääntää suuntaa ylöspäin vaan se on lanseerannut Nyt nollataan -kampanjan, jolla herättelee ihmisiä pohtimaan alkoholin kulutustaan.

Valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen kertoo, että kampanjan taustalla on yleisesti vallitseva terveellisyyttä ja kohtuullisuutta kannattava ajatustapa, johon Alkokin haluaa osallistua.

Myös ruokakaupoissa alkoholin myyntitilastot notkahtavat vuoden alussa. S-ryhmä myy alkoholia tammi- ja helmikuussa noin viidenneksen vähemmän kuin kuukaudessa keskimäärin. Myös Keskon kaupoissa alkoholin myynti putoaa selvästi.

Keskon teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Tuuli Luoma ei osaa sanoa, johtuuko myynnin aleneminen tipattoman viettämisestä vai yleisemmin ihmisten halusta elää terveellisemmin.

– Se vaatisi kuluttajakyselyn. Alkoholin kulutus on laskenut kokonaisuudessaan viime vuosina, mutta tammikuu on yhä hiljaisin kuukausi.

Jaa.
Exit mobile version