perjantai, 17 toukokuun

Tampereen kaupunki on maksanut Tammelan stadionin parkkiluolan rakentamisesta yli 2,5 miljoonaa euroa. Se ei omista luolasta mitään, eikä kaupungilla ole edes oikeutta käyttää luolan pysäköintipaikkoja ilman erillistä maksua.

Tammelan stadion on vastavalmistunut jalkapallostadion Tampereen keskustan tuntumassa. Stadionilta vaaditaan asemakaavassa 80 autopaikkaa, jotka kaikki sijoitettiin sen alle rakennettuun pysäköintilaitokseen.

Koko parkkiluolan omistaa sijoitusrahasto Terrieri Kiinteistöt noin 2,65 miljoonan euron sijoituksella. Rahasto on on S-Pankin rahastoyhtiön hallinnoima.

Tampere maksoi osan autopaikkojen kustannuksista, koska se omistaa uuden stadionin.

Kaupunki maksoi yhdestä autopaikasta tarkalleen 31 590,18 euroa.

Summa perustuu rakennusyhtiö YIT:n perustaman parkkiyhtiön, Tampereen kaupungin, stadionkorttelin viiden taloyhtiön sekä liikekeskuksen väliseen sopimukseen.

Tampereen kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm perustelee ratkaisua sillä, että parkkiluolan omistus olisi tuonut kaupungin kontolle sen ylläpitokustannukset.

– Kun ei ole omistusta, ei ole pakkoa osallistua kustannuksiin sen jälkeen, kun kaavan vaatimien autopaikkojen sijoittamisesta luolaan on maksettu, Ekholm sanoo.

Samalla kaupunki tosin jää kokonaan ilman osuutta parkkiluolan pysäköintimaksujen tuotoista.

Parkkiluola tarjoaa paikkoja myös lyhytaikaiseen pysäköintiin, esimerkiksi stadionilla, ruokakaupassa tai ravintoloissa kävijöille.

Koko Tammelan stadion maksoi kaupungille yli 44 miljoonaa euroa. Rakentamisen aikana kustannukset nousivat reippaasti alkuperäisestä arviosta.

YIT sai 12 prosentin palkkion

Kaupunki, taloyhtiöt ja liikekeskus maksoivat yhteensä 229 autopaikan rakennuskustannukset sekä 12 prosentin palkkion YIT:n omistamalle parkkiyhtiölle. Tämän jälkeen yhtiö palautti niille Terrieri Kiinteistöiltä saamansa kauppahinnan. Terrieri Kiinteistöt omistaa myös liikekeskuksen.

Kaupungin, taloyhtiöiden ja liikekeskuksen osuudeksi rakennuskustannuksista tuli yhteensä runsaat 7,23 miljoonaa euroa. Tämä on vajaat kolme kertaa enemmän kuin Terrieri Kiinteistöjen maksama kauppasumma.

YIT:n asunnot ja toimitilat Pirkanmaan aluejohtaja Sami Viitanen kertoo, että rahaston maksama kauppahinta perustuu pysäköintilaitoksen pitkäaikaisen vuokrasopimuksen arvoon.

Aimo Park maksaa luolasta vuokraa parkkiyhtiölle, jotta voi sitten vuokrata autopaikkoja edelleen käyttäjille.

Viitasen mukaan sopimuksen arvoon vaikutti osaltaan se, että Tammelassa on vähemmän lyhytaikaista pysäköintiä kuin keskusta-alueella. Lyhytaikainen pysäköinti on pysäköintiyhtiöille tyypillisesti pitkäaikaista pysäköintiä tuottavampaa.

Lisäksi parkkiluolan autopaikkojen vuokrahinnat määritettiin sitoviksi jo sopimusvaiheessa.

Pysäköinnistä pitää maksaa erikseen

Kaupunki tai taloyhtiöt eivät saaneet edes oikeutta pysäköintiin parkkiluolassa, vaan siitä pitää sopia erikseen.

Esimerkiksi Tampereen kaupunki on solminut parkkiluolaa operoivan Aimo Park Finlandin kanssa sopimuksen, jonka mukaan pysäköintiin ovat oikeutettuja pormestari ja konsernijohtaja sekä kaupungin virka-autot. Kaupunki maksaa pysäköinnistä Aimo Parkille käytön mukaan.

Sopimus on tehty niitä tilanteita varten, kun kaupungin johto osallistuu Tammelan stadionin tapahtumiin. Kaupungilla on vastaava sopimus Aimo Parkin kanssa Tampereen areenan pysäköintihalliin.

Tammelan stadionin operaattori Ilves vuokraa itse suoraan muutamaa paikkaa parkkiluolasta.

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm sanoo, että kaupungille ja taloyhtiöille parkkiluolaan sijoitettujen, kaavan vaatimien autopaikkojen käyttö on vapaaehtoista.

– Idea tässä on se, että rakennusluvan tarvitsemat autopaikat syntyvät. Autopaikkojen käyttäjät sitten maksavat niiden käytöstä.

Tavoitteena on Ekholmin mukaan, että syntynyt pysäköintipaikka olisi mahdollisimman laajasti käytössä.

Ekholm kertoo myös, että Tampere myi pysäköintitontin parkkiyhtiölle 380 000 eurolla. Tämä kauppahinta ei ole mukana asemakaavan edellyttämien autopaikkojen kustannuksissa.

YIT:n Sami Viitanen sanoo, että jos parkkiluolan omistus olisi tullut taloyhtiöille ja kaupungille, niiltä olisi vaadittu iso pääomasijoitus.

– Mallilla saatiin laskettua velvoitepaikkojen aiheuttamia kustannuksia.

Viitasen mukaan pysäköinnin kuukausihinta sovittiin jo alun perin kohtuulliseksi, jotta taloyhtiöiden asukkaat voivat halutessaan pysäköidä luolassa säännöllisesti.

Viitanen sanoo, että stadionhankkeen osapuolet päättivät pysäköintiratkaisusta yhdessä jo suunnitteluvaiheessa. YIT toimi sen toteuttajana sopimuksen mukaisesti.

Hämpin parkissa samansuuntainen käytäntö

Tampereella on yleinen käytäntö, että taloyhtiöt maksavat asemakaavan velvoittamista autopaikoista saamatta niitä omistukseensa.

Muun muassa Tampereen kaupungin omistaman Finnparkin pysäköintilaitoksissa on satoja taloyhtiöiden niin kutsuttuja velvoiteautopaikkoja.

Esimerkiksi Tampereen keskustan alla olevaan parkkiluolaan Hämppiin sijoitettavasta autopaikasta taloyhtiö maksaa noin 35 000 euroa. Tämä on puolet autopaikan rakennuskustannuksista.

Taloyhtiö ei saa autopaikkaa omistukseensa, ja lisäksi pysäköintioikeudesta pitää maksaa Finnparkille erikseen.

Asemakaavan vaatiman autopaikan ostaminen Finnparkilta on rakennushankkeisiin ryhtyville vapaaehtoista. Ne voivat järjestää autopaikat myös muulla tavoin, kuten rakentamalla ne itse.

Kaupunki toivoo, että pysäköinti keskittyisi parkkilaitoksiin siellä, missä rakentaminen on tiivistä.

Helsingissä toisenlaisia malleja

Esimerkiksi Helsingissä on käytössä myös toisenlaisia malleja. Siellä kaupunki on omistajana osassa alueellisista parkkiyhtiöistä.

Pasilassa Helsinki omistaa pysäköintihalleja hallinnoivia yhtiöitä yhdessä talo- ja kiinteistöyhtiöiden kanssa. Ne ovat saaneet omistuksen yhtiöistä samalla, kun ovat maksaneet parkkilaitosten rakennuskustannuksia.

Pasilan hallien ideana on, että päivällä ne ovat työntekijöiden käytössä ja yöllä asukkaiden.

Lisäksi muualla Helsingissä on alueellisia pysäköintilaitoksia, joiden rakennuttajana kaupunki toimii. Myöhemmin laitosten hallinta siirtyy kokonaan ne omistaville taloyhtiölle, kun alue ja pysäköintilaitos ovat rakentuneet.

Helsingissä yksi osake uudessa alueellisessa pysäköintilaitoksessa voi maksaa jonkin verran alle tai yli 35 000 euroa.

Kustannukset voivat nousta tätä korkeammiksi muun muassa maanalaisen rakentamisen tai tavallista kalliimman arkkitehtuurin vuoksi.

Yleisölle suositellaan julkisia kulkuneuvoja

Tammelan uuden stadionin korttelin maanalaiset pysäköintipaikat eivät tietysti riitä mitenkään esimerkiksi jalkapallo-otteluiden yleisölle.

Kaupunki toivoo, että yleisö tulisi otteluihin ja muihin stadionin tapahtumiin julkisilla kulkuneuvoilla.

Esimerkiksi ratikkapysäkki on ihan stadionin lähellä ja moni bussilinja kulkee myös sen vierestä.

Tammelan stadionille mahtuu 8 000 katsojaa.

Katso videolta, miltä lähes valmis Tammelan stadion näytti marraskuussa. Stadionissa kiinni olevien talojen ylimpien kerrosten asunnoista on poikkeuksellinen näköala stadionille:

Jaa.
Exit mobile version