maanantai, 13 tammikuun

Euroopassa on useita yli miljoonan matkustajan lentoasemia, mutta Suomessa niitä on vain Helsinki-Vantaa. Tampere-Pirkkala haaveilee isosti, mutta sinne lentäviä yhtiöitä on vain yksi.

Tampere-Pirkkalan lentoasema elää yhden lentoyhtiön varassa, joka sekin kärsii nyt moottoriongelmista.

Air Baltic on tällä hetkellä ainoa lentokentälle lentävä lentoyhtiö. Viime viikolla yhtiö ilmoitti peruvansa tuhansia lentoja ensi kesäkautena. Esimerkiksi lennot Tampere-Pirkkalasta Rodokselle peruttiin.

Syynä ovat moottorien huoltojen viivästyminen.

Tampereen kaupunkiseudulla on kuitenkin tavoite: lentokentän nykyinen 200 000 ihmisen matkustajaliikenne halutaan kaksinkertaistaa.

Kysyimme asiantuntijoilta, mitkä keinot voisivat auttaa pääsemään tavoitteeseen.

1. Markkinointi kuntoon

Infra-alan palveluyhtiö Destian professori Jorma Mäntynen uskoo tehokkaamman markkinoinnin voimaan.

Kentällä on paljon potentiaalia. Tampere-Pirkkala on hyvin saavutettavissa, ja pienen kentän etuna ovat nopeat ja sujuvat läpimenoajat, Mäntynen luettelee.

Destian tekemän selvityksen mukaan kenttä voisi tavoittaa jopa miljoona lentomatkustajaa vuodessa.

Se on Mäntysen mukaan täysin mahdollista. Hän vertaa tilannetta muihin Pohjoismaihin.

– Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa on useita yli miljoonan matkustajan kenttiä. Suomessa on vain yksi, Helsinki-Vantaa.

Mäntynen sanoo, että Ryanairin lentäessä Tampere-Pirkkalaan matkustajamäärät kävivät 700 000:ssa.

Nyt vain ei tiedosteta, että Pirkkalastakin pääsee maailmalle.

– Markkinointi Pirkanmaan ja ympäröivien maakuntien yritysten kanssa on aivan ensiarvoisen tärkeää.

Markkinoinnissa pitäisi hänestä satsata matkailijoihin.

– Liikematkustus on vähentynyt pysyvästi. Valtaosa lentomatkustuksesta on vapaa-ajan matkustusta, eli sinne pitää satsata.

Mäntysen mukaan lentojen täyttämiseksi tulee käydä aktiivisesti neuvotteluja eri tahojen kanssa. Avainasemassa on esimerkiksi Business Tampere.

Jorma Mäntysen mukaan avainasemassa neuvotteluissa on Business Tampere.

– Sitten tietysti pitäisi olla kaikki muut tahot mukana, kuten yritystahot ja maakuntaliitot.

2. Neuvotteluja uusista lentoreiteistä

Vielä ennen koronaa Pirkkalassa liikennöivät Air Balticin lisäksi Finnair, SAS ja Ryanair. Nyt ne ovat kaikonneet kentältä.

Business Tampereen erityisasiantuntija Marja Aalto kertoo, että kaupunki käy ensisijaisesti neuvotteluja uusista lentoreiteistä Air Balticin kanssa.

Se on Aallon mukaan tärkeää, sillä yhtiö panostaa Suomen markkinoiden kasvuun juuri Tampere-Pirkkalan kautta.

Siinä, että yhtiö peruu lennot Pirkkalasta Rodokselle huolto-ongelmien vuoksi, on Aallon mukaan jotain hyvääkin.

Kaupungin ja lentoyhtiön neuvottelujen päätteeksi Air Baltic alkaa liikennöidä Pirkkalan ja Riian välillä kahdesti päivästä, kun alun perin lentoja oli vain yksi päivässä. Rodoksen taas olisi lennetty kahdesti viikossa.

Aallon mukaan keskusteluja käydään muidenkin lentoyhtiöiden kanssa.

Toiveena olisi etenkin palauttaa SASin lennot Pirkkalasta Tukholmaan.

– Toivon mukaan saadaan SAS syksyllä lentämään Tukholmaan.

3. Uusi nimi?

Maailmalla on useita suurten kaupunkien sivukenttiä, joista voi olla matkaa kaupunkiin jopa yli sata kilometriä. Löydettävyyden vuoksi näiden kenttien nimissä mainitaan usein myös suurkaupungin nimi.

Näin on esimerkiksi Tukholma-Skavstan ja Pariisi-Vatryn kohdalla.

Voisiko Tampere-Pirkkalaan tehota nimenvaihdos? Jopa niin uskaliaasti, että sen ajateltaisiin olevan Helsingin sivukenttä: Helsinki-Tampere.

Jorma Mäntynen ei innostu ajatuksesta.

– Ei missään nimessä kannata Helsingin sivukenttänä mainostaa.

Mäntysen mukaan Tampere-Pirkkala on Sisä-Suomen kansainvälinen Eurooppa-kenttä. Sellaisena sitä pitäisi myös markkinoida.

Business Tampereen Marja Aalto ei sen sijaan heittäisi ajatusta heti ”ö-mappiin”.

Hän ei silti usko, että Helsingin liittäminen lentokentän nimeen lisäisi kentän vetovoimaisuutta nykyistä nimeä enempää.

– Tampere-Pirkkalalla on tosi hyvä nimi ja Tampereella alkaa olla hyvä tunnettavuus ulkomaillakin.

Jaa.
Exit mobile version