keskiviikko, 26 maaliskuun

Koulupoliisin voi oppituntien lisäksi pyytää mukaan erilaisiin ongelmatilanteisiin koulussa. Viranomaisen mukanaolo on auttanut.

– Missä on sun sininen virkapuku?

– Onko sulla pistooli?

– Tykkäätkö sä donitseista?

Koulupoliisin oppitunti Lempäälän Moision koulussa on alkanut.

Ennen kuin vanhempi rikoskonstaapeli ja koulupoliisi Marko Sokura on ehtinyt sanoa sanaakaan, hän saa jo vastata liutaan oppilaiden kysymyksiä.

Selvää on, että tätä vierailua on odotettu.

Koulupoliisina Sokura on ehtinyt toimia vasta muutaman viikon. Hän kertoo tienneensä, että uusi työ pitää kiireisenä, mutta suosio yllätti silti.

– Onhan tämä poikkeuksellinen vastaanotto poliisille. Välillä on pakko jo myydä ”eioota”, kun ei vain joka paikkaan ehdi, vaikka haluaisi, Sokura sanoo.

Koulupoliisin oppitunnit on tarkoitettu pidettäväksi neljännestä luokasta eteenpäin. Tunneilla Sokura puhuu muun muassa siitä, mitä perusopetuslaki tarkoittaa, mihin se velvoittaa ja mitä tarkoittaa vahingonkorvausvelvollisuus.

Sokuran mukaan perusasiat ovat samat oppilaiden iästä huolimatta, mutta eri-ikäisille asioista kerrotaan eri tavalla.

– Se on soveltamista siinä hetkessä. Tärkeintä on luoda vuorovaikutus yleisöön.

”Nyt teillä on poliisissa kaveri”

Oppitunnilla Sokura nappaa käteensä puhelimen ja kertoo, mitä kaikkea pahaa niinkin pienellä laitteella voi saada aikaan.

Oppilaat tietävät jo, ettei ketään saa kuvata ilman lupaa – eikä varsinkaan julkaista mitään.

Puhe kääntyy kiusaamiseen ja sen mahdollisuuteen myös sosiaalisessa mediassa. Sokura sanoo puuttuvansa kaikenlaiseen kiusaamiseen, jos sellaista hänen tietoonsa tulee.

– Nyt teillä on poliisissa kaveri, jolle voitte soittaa, jos teitä tai kaveria kiusataan, Sokura sanoo lapsille.

Kuudesluokkalaiset Eetu Soininen ja Enni Tuusa pitävät koulupoliisia hyvänä asiana.

– On varmasti helpompi ottaa yhteyttä poliisiin, kun se on jo tuttu omasta koulusta, Tuusa sanoo.

Oppituntiin kuului myös päihdetyöntekijä Antti Mäkisen pitämä osuus päihdeasioista.

– Tuli yllätyksenä, että erilaisia päihteitä on niin paljon.

Koulupoliisi voi toimia myös sovittelijana

Koulupoliisin voi oppituntien lisäksi pyytää mukaan erilaisiin ongelmatilanteisiin. Tällainen tilanne voi olla vaikka pitkään jatkunut kiusaaminen, jossa koulun omat keinot on jo käytetty.

Sokura kertoo, että näitäkin pyyntöjä on jo hänen koulupoliisiurallaan ollut. Hän kertoo olevansa tilanteessa puheenjohtajan ja viranomaisen roolissa.

Tilanteessa Sokura tuo esille myös sen, millaisia seuraamuksia voi kiusaajalle koitua.

– Kyllä sillä on ollut vaikutusta, kun asiat tulevat suoraan viranomaisen suusta, Sokura sanoo.

Jaa.
Exit mobile version