tiistai, 7 tammikuun

Ratikka aloittaa liikennöinnin Lentävänniemeen tiistaiaamuna. Linjan erikoisuus on tekosaari, joka rakennettiin Näsijärveen ratikan vuoksi.

Tuttua ratikkalaatua: tasaista, ei liikoja jarrutteluja.

Näin kuvailee Ylen toimittaja Antti Eintola, joka pääsi testaamaan Tampereen uusinta ratikkareittiä Santalahdesta Lentävänniemeen.

Reitin erikoisin osuus on alkumatkasta, kun ratikka ajaa siltaa pitkin Näsisaareen. Koska saaressa ei ole muuta liikennettä eikä pysäkkejä, ratikka kulkee sen läpi kovempaa vauhtia kuin kaduilla.

Kahdeksansataa metriä pitkä saari rakennettiin Näsijärveen nimenomaan ratikkaa varten. Myöhemmin se on tarkoitus laajentaa kokonaiseksi kaupunginosaksi.

Joukkoliikenne paranee merkittävästi

Virallinen liikennöinti Lentävänniemeen alkaa varhain tiistaiaamuna. Jatkossa linja 1 kulkee TAYSin alueelta Pyhällönpuistoon, joka on päätepysäkki Lentävänniemessä.

Reitin laajentumisella on iso merkitys Länsi-Tampereelle ja Ylöjärvelle sanoo Tampereen seudun joukkoliikenteen, Nyssen, suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen.

– Lentävänniemeen ja Niemenrantaa ratikka tulee seitsemän minuutin välein. Ratikassa on huomattavasti paremmin tilaa kuin nykyisissä, aika ahtaissa, bussilinjoissa, hän sanoo.

Liityntälinjojen busseilla pääsee jatkamaan matkaa Ryydynpohjaan, Pohtolaan, Siivikkalaan ja Ylöjärven keskustaan. Aikataulut on suunniteltu niin, että vaihtoaika jää muutamaan minuuttiin.

Ratikalla matkustetaan paljon

Ratikasta on tullut Tampereella erittäin suosittu joukkoliikenneväline. Tampereen ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan peräti 89 prosenttia tamperelaisista suhtautuu ratikkaan positiivisesti.

Suosio näkyy myös matkustajamäärissä, jotka ovat jatkuvassa kasvussa.

Ratikka aloitti liikennöinnin elokuussa 2021 ja sen jälkeen sillä on tehty noin 46,5 miljoonaa matkaa. Näistä 16,6 miljoonaa tehtiin viime vuonna.

– Kysyntä on kyllä ylittänyt ennusteet ihan roimasti. Sen takia vaunuihin on tilattu kymmenen metrin jatko-osia. Pidempiä vaunuja voi olla liikenteessä parin vuoden kuluttua, Juha-Pekka Häyrynen kertoo.

Tampereen raitiovaunut valmistetaan Škoda groupin tehtaalla Kajaanin Otanmäessä. Sieltä on tilattu myös uusia vaunuja reittien pitenemisen vuoksi.

Seuraavaa laajennusta rakennetaan jo

Tampereen ratikkalinjaston pituus on tällä hetkellä yhteensä 24 kilometriä, ja reitin varrella on 33 pysäkkiparia.

Linjan 1 lisäksi raitiovaunut kulkevat Tampereella myös linjalla 3 Hervannasta Sorin aukiolle.

Lähivuosina reitit pitenevät Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan ja TAYSin alueelta ensin Ruotulaan ja myöhemmin Linnainmaalle. Työt aloitettiin joulukuun puolivälissä.

Seuraavaksi suunta on Ylöjärvelle. Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset ovat päättivät joulukuussa Lielahti-Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelman laatimisen aloittamisesta.

Jaa.
Exit mobile version