Espanjalainen valmistaja uskoo miedon viinin menekkiin Suomessa, mutta voisiko sitä myydä Espanjassakin?
VILAFRANCA DEL PENEDÉS/BARCELONA
– Tätä en kyllä ostaisi, toteaa viinin ystäväksi tunnustautuva Antonio Perez Molero, kun hän saa eteensä kahdeksan prosenttista punaviiniä.
Siis sellaista, jota on myyty suomalaisissa ruokakaupoissa kesäkuusta lähtien.
– Ehkä viinin laimea maku johtuu, siitä, että alkoholia ei ole tarpeeksi. Voisi siitä ehkä sangriaa tehdä, hän miettii.
Samoilla linjoilla on Perezin seurassa barcelonalaisella kattoterassilla viinejä maisteleva Kike Bela.
Sen sijaan mieto valkoviini saa molemmilta suopeamman vastaanoton.
– Viiniä voisi juoda kylmänä kesällä vaikka kalan kanssa, sanoo Bela ja Perez Molero nyökyttelee vieressä.
–Valkoviinissä on enemmän makua, hän lisää.
Miedolla viinillä vauhtia myyntiin
Espanjan suurimmat viininvalmistajat ovat innostuneet Suomen uudistuneesta alkoholilainsäädännöstä.
Mietoa viiniä Suomen markkinoille valmistaa esimerkiksi Torresin perinteikäs viinitila Kataloniassa. Se on yksi Espanjan ja koko maailman tunnetuimmista viinitiloista.
Viininvalmistajasuvun kotitila sijaitsee Penedesin viinialueella, noin tunnin ajomatkan päässä Barcelonasta.
Siellä vastassa on viinitilan johtaja 81-vuotias Miguel Agustín Torres.
Torres odottaa kahdeksan prosenttisesta viinistä piristystä yrityksen heikentyneeseen markkinatilanteeseen Suomessa.
– Kilpailu on kiristynyt ja tarjontaa on enemmän kuin ennen. Se näkyy myyntiluvuissa.
Nyt hän kuitenkin uskoo miedon viinin nostavan markkinaosuutta.
Suomalaisia kiinnostaa mieto valkoviini
Parin kuukauden perusteella toiveikkuulle on aihetta.
– Viinejä on myyty ihan mukavasti. Erityisesti valkoviinit ja keskikokoiset hanapakkaukset ovat olleet suosittuja, kertoo asiantuntija Aki Erkkilä Keskolta.
Tarkkoja myyntilukuja hän ei kuitenkaan voi vielä tässä vaiheessa paljastaa.
Vielä on liian aikaista tehdä pitkän aikavälin johtopäätöksiä uusien tuotteiden kiinnostavuudesta.
Ensimmäisten myyntiviikkojen aikana on myyty eniten valkoviinejä, mutta myös kuohuviinit ovat löytäneet asiakkaiden ostoskoreihin.
–Kuohuviineissä erityisesti pienet pakkauskoot ovat yllättäneet suosiollaan kesän myyntiviikkojen aikana sangrian lisäksi, kertoo Laura Friman S-ryhmän viestinnästä.
Frimanin mukaan ensivaiheessa on ollut nähtävissä, että asiakas ostaa päivittäistavarakaupasta niitä tuttuja tuotemerkkejä, joita on aiemmin ostanut Alkosta vahvempina.
Viininvalmistaja Torres kertoo toivovansa, että kahdeksanprosenttiset viinit avaavat lopulta tien myös Suomen alkoholipolitiikan muuttamiseen.
–Olisi hienoa saada tavalliset, vahvemmat viinit paikallisiin kauppoihin.
”Espanjalaiset ovat tottuneet normaaliin viiniin”
Miguel Agustin Torres kertoo maistaneensa niin sanottua Suomi-viiniä.
– Join sitä viikonloppuna ruoan ja illallisen kanssa. Jos ei ole viiniasiantuntija, eroa ei välttämättä edes huomaa, hän väittää.
Erityisesti alkoholittomien viinien suosio on Torresin mukaan kasvussa hiljalleen myös Espanjassa.
Samaa sanovat barcelonalaiset viinikauppiaat Montse Ines ja Ramon Bonet.
Hekin innostuvat ennen kaikkea valkoviinistä.
– Hedelmäinen ja maukas, vaikka maku ei ole kovin vivahteikas, analysoi Ines.
Bonetinin mielestä miedolla viinillä olisi tilausta viinimaa Espanjassakin.
– Täälläkin on nähtävillä trendi, että ihmisiä kiinnostavat entistä enemmän kevyemmät ja miedommat tuotteet.
Torres ei ole tuomassa mietoa viiniä kuitenkaan kotimaansa markkinoille.
– Espanjalaiset ovat tottuneet ennen kaikkea normaaliin viiniin, hän uskoo.