Nurminen Logistics Services sulki terminaalinsa Lappeenrannan Vainikkalassa.
Ilona Pesu,
Kalle Schönberg
Tavarajunat kulkevat nyt tyhjillään Suomesta Venäjälle.
Lappeenrannan Vainikkalan ratapihan kautta kulkee keskimäärin neljä tai viisi tavarajunaa päivässä – puolet niistä Suomeen saapuvia ja puolet takaisin Venäjälle lähteviä.
Junat tuovat Suomeen lannoitteissa käytettävää ureaa ja ammoniakkia sekä nikkelikiveä.
– Venäjälle lähtevällä puolella on tyhjiä vaunuja, kertoo Nuijamaan tullin päällikkö Juha Pentikäinen.
Aiemmin Vainikkalan kautta kuljetettiin Venäjälle kuparikiveä, mutta nekin kuljetukset ovat Pentikäisen mukaan jonkin aikaa sitten loppuneet.
Venäjän suuntaan kulkevaa rahtia näkyykin Vainikkalassa vain harvoin.
Venäjälle menee noin 700 junavaunua viikossa, ja niistä yksittäisessä saattaa olla rahtia – joko Venäjälle meneviä kuljetuksia tai transitokuljetuksia, jotka jatkavat Venäjältä matkaansa muihin maihin.
Liikenne hiljentynyt entisestään
Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Vainikkalan kautta kulki noin kymmenen junaa päivässä. Ennen koronapandemiaa junia oli päivässä jopa 17, kun matkustajaliikennekin kulki.
Sota hiljensi junaliikenteen enintään viiteen tavarajunaan päivässä. Viime aikoina liikenne on Juha Pentikäisen mukaan vähentynyt hieman entisestään, kun saapuvia junia on silloin tällöin peruttu.
Nurminen Logistics Services puolestaan kertoi eilen tiistaina, että se lopettaa säännöllisen toiminnan Vainikkalan terminaalissaan. Terminaali ei ole enää päivittäisessä käytössä, mutta terminaali voidaan ottaa käyttöön, jos jokin isompi asiakastilaus sitä tarvitsee.
Tullin Pentikäinen ja Väyläviraston rautatiejohtaja Jukka Ronni kertovat, ettei terminaalin lakkauttaminen käytännössä vaikuta muihin toimintoihin Vainikkalassa.
Terminaalin kautta tullattavaa on ollut viime aikoina muutenkin vähän. Raiteiden kunnossapito ja liikenteenohjaus puolestaan jatkuvat, sillä vähäisetkin junat tarvitsevat niitä.